Συνανάγνωση: "Ο θείος Πέτρος και η Εικασία του Γκόλντμπαχ" Απόστολος Δοξιάδης

Πεταλούδα

Θαλασσογέννητη Ελπίδα των Ηλιόμορφων Ονείρων
Προσωπικό λέσχης
Πρόσφατα σε ένα νήμα ανακινήθηκε το θέμα της συνανάγνωσης: έπεσε μια νέα πρόταση και θυμηθήκαμε μια εκκρεμότητα που είχαμε από μια προηγούμενη. Έτσι, το επόμενο διάστημα θα ξεκινήσουν δύο, με χρονική απόκλιση τέτοια που τουλάχιστον θα είναι στο τέλος η μία πριν ξεκινήσει η άλλη.

Με την @Βασίλισσα αποφασίσαμε στο φτερό να διαβάσουμε το βιβλίο "Ο θείος Πέτρος και η Εικασία του Γκόλντμπαχ", ένα βιβλίο με (κατανοητό) μαθηματικό μυστήριο όπως λέει στο οπισθόφυλλο. Το ξεκίνημα της συνανάγνωσης θα γίνει την Δευτέρα 3/5 και μέσα σε αυτή την βδομάδα θα δηλώσουν συμμετοχή όσοι θέλουν. Αν χρειαστεί χρονικό περιθώριο, τότε θα ξεκινήσει την επόμενη Δευτέρα 10/5 - το βλέπουμε μέσα στην βδομάδα.

Τις επόμενες μέρες θα ξεκινήσει άλλο μέλος συζήτηση για την άλλη συνανάγνωση, με τον τρόπο που ξέρουμε, δηλαδή θα προταθούν βιβλία που θα ψηφίσουμε, οπότε μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία και να ξεκινήσει η συνανάγνωση, θα βρίσκεται στο τέλος αυτή.


Οπότε όσον αφορά την συνανάγνωση του "θείου Πέτρου" περιμένουμε τις συμμετοχές σας που θα συμπληρωθούν έπειτα εδώ:
  • Βασίλισσα
  • Πεταλούδα
  • Τσίου
  • Ειφφελ
  • Λήδα ( ; )
  • Ελινάκι ( ; )
  • Στυλιανός ( ; )
Το χρονοδιάγραμμα που θα ακολουθηθεί θα είναι ένα από τα δύο, όταν οριστικοποιηθεί θα γίνει bold.

Α)
Δευτέρα 3 - Παρασκευή 7 Μαΐου: Μέρος πρώτο: σελ. 9-82 (74 σελίδες)
Σαββατοκύριακο 8-9 Μαΐου: Σχολιασμός

Δευτέρα 10 Μαΐου - Παρασκευή 14 Μαΐου:
Μέρος δεύτερο: σελ. 83-207 (122 σελίδες)
Σαββατοκύριακο 15-16 Μαΐου: Σχολιασμός

Δευτέρα 17 - Παρασκευή 21 Μαΐου:
Μέρος τρίτο: σελ. 208-285 (78 σελίδες)

Σαββατοκύριακο 22-23 Μαΐου: Σχολιασμός


B)

Δευτέρα 10 - Παρασκευή 14 Μαΐου: Μέρος πρώτο: σελ. 9-82 (74 σελίδες)
Σαββατοκύριακο 15-16 Μαΐου: Σχολιασμός

Δευτέρα 17 Μαΐου - Παρασκευή 21 Μαΐου: Μέρος δεύτερο: σελ. 83-207 (122 σελίδες)
Σαββατοκύριακο 22-23 Μαΐου: Σχολιασμός

Δευτέρα 24 - Παρασκευή 28 Μαΐου: Μέρος τρίτο: σελ. 208-285 (78 σελίδες)

Σαββατοκύριακο 29-30 Μαΐου: Σχολιασμός


Καλή μας αρχή!!
 
Last edited:

Πεταλούδα

Θαλασσογέννητη Ελπίδα των Ηλιόμορφων Ονείρων
Προσωπικό λέσχης
Αρκετοί το έχετε διαβάσει βλέπω. Δεν ξέρω πως θα πάει από συμμετοχές, σίγουρα θα έχουμε βοήθεια του κοινού αν χρειαστεί. :)
 
Θα λάβω και εγώ μέρος στην συνανάγνωση. Είναι η πρώτη μου οπότε μην έχετε μεγάλες προσδοκίες από την συμμετοχή μου. Έχω δανειστεί ήδη το βιβλίο από την βιβλιοθήκη και είμαι έτοιμος. Αν σας έρχεται στο μυαλό κάποια συμβουλή, καλοδεχούμενη
 

Πεταλούδα

Θαλασσογέννητη Ελπίδα των Ηλιόμορφων Ονείρων
Προσωπικό λέσχης
@Ειφφελ, δεν ξεκινάμε με προσδοκίες τις συναναγνώσεις κι αυτό γιατί έχουμε όλοι κοινή αφετηρία την αγάπη μας για τα βιβλία. Τώρα πόσο θα μας ταιριάξει το ανάγνωσμα θα το δούμε στην πράξη.

Δεν έχω κάποια συμβουλή, αλλά με την ευκαιρία θα θυμήσω πως την λειτουργούμε για κάθε ενδιαφερόμενο: διαβάζουμε την ύλη της εβδομάδας και σχολιάζουμε το σαββατοκύριακο ανοιχτά, χωρίς να φοβόμαστε δηλαδή ότι κάνουμε σπόιλερ. Μόνο όμως για την ύλη που είχαμε, όχι παρακάτω αν τυχόν έχουμε διαβάσει. Στον σχολιασμό μας γράφουμε τις δικές μας εντυπώσεις, ρωτάμε αν θέλουμε κάτι κτλ, ό,τι νιώσουμε, όποια στιγμή θέλουμε, το γράφουμε. :)

Καλή αρχή στην πρώτη σου συνανάγνωση!
 
Το ανάρτησα στο μύδια της Λέσχης, οπότε αν υπάρχουν κι άλλοι που θα ήθελαν να εκμεταλλευτούν αυτήν την ευκαιρία, θα το μάθουν εγκαίρως και θα μπορέσουν να δηλώσουν κι αυτοί συμμετοχή. Είναι ένα πολύ συναρπαστικό βιβλίο και σίγουρα θα είναι μια διασκεδαστική συνανάγνωση.
Καλά να περάσετε, παιδιά!
 
Το έχω διαβάσει και εγώ και θα συμφωνήσω ότι πρόκειται για ένα πολύ ενδιαφέρον και συναρπαστικό βιβλίο. Το σπουδαιότερο επίτευγμα του συγγραφέα του βιβλίου είναι ότι με μια γραφή απλή και λιτή κάνει τον δύσκολο κόσμο των μαθηματικών προσιτό και κατανοητό για όλους.
Καλή συναναγνωση να έχετε!
 
Πολύ χαίρομαι. :)
Είναι από τα βιβλία που πιστεύω οτι αξίζει. Αν δεν σας κάνει κόπος... εσείς που το έχετε διαβάσει, αν θέλετε να σχολιάζετε μαζί μας. Πάντα μια εξτρά ματιά στην ιστορία... βοηθάει στην κατανόηση.

Καλή μας αρχή, αναμένω.
Καλή Ανάσταση σε όλους.
 

Πεταλούδα

Θαλασσογέννητη Ελπίδα των Ηλιόμορφων Ονείρων
Προσωπικό λέσχης
Καλημέρα, χρόνια πολλά!

Δεν είχε αναφέρει κάποιος κάτι σχετικό μέχρι τέλος της βδομάδας, έχουν ανοίξει πλέον και τα μαγαζιά, υποθέτω και οι βιβλιοθήκες. Αν υπάρχει όμως ας και το κάνει και σήμερα, να δούμε για λύση.

Ξεκινάμε την συνανάγνωση, όσοι ακόμα θέλουν εννοείται ότι μπορούν να συμμετέχουν. Καλή μας αρχή! :)
 

Πεταλούδα

Θαλασσογέννητη Ελπίδα των Ηλιόμορφων Ονείρων
Προσωπικό λέσχης
για πότε παίζεται η συνανάγνωση-κλήρωση που ανέφερες στην αρχική ανάρτηση; Ισχύει ακόμα η φάση αυτή;
Τις επόμενες μέρες θα ανοιχτεί το νήμα, δεν λέω περισσότερα για να μην χαλάσω το όποιο σασπένς είναι να προκύψει. :)

(ωραία η υπόγραφή σου!)
 
Θα ξεκινήσω από τον τίτλο. Δεν θα πήγαινε το μυαλό μου καθόλου στο ότι είναι μαθηματικό το βιβλίο από τον τίτλο. Περισσότερο πίστευα ότι είναι φιλοσοφικό - ψυχολογικό μυθιστόρημα. Το γεγονός ότι συζητήθηκε ότι πρόκειται για μαθηματικό βιβλίο μέσα στο φόρουμ και το εξώφυλλο του, μου έδωσε να καταλάβω περί τίνος πρόκειται. Αντίθετα, παρόμοιο μυθιστόρημα που είχα διαβάσει στο παρελθόν με τίτλο, το θεώρημα του παπαγάλου, η λέξη θεώρημα με έκανε κατευθείαν να καταλάβω ότι πρόκειται για μαθηματικό βιβλίο.

Το απόφθεγμα που γράφει πριν ξεκινήσει το βιβλίο μου άρεσε πάρα πολύ και σκέφτηκα όντως ότι έτσι είναι τα μαθηματικά και οι επιστήμες, αθάνατες και συνεχώς εξελίσσονται σε βάθος γενεών. Το συγκεκριμένο απόφθεγμα, το συνδύασα με την ταινία cloud atlas. Μία από τις αγαπημένες μου ταινίες και σας παροτρύνω να την δείτε.

Θείος Πέτρος. Χμμμμμ. Μια πολύ όμορφη προσωπικότητα. Ένα ιδιαίτερο άτομο παθιασμένο με τα μαθηματικά που δεν μπορεί να συμβιβαστεί με τα κοινωνικά πρότυπα, αυτό αυτομάτως τον κάνει να κρατάει τυπικές τις σχέσεις με τους γύρω του κάτω από το μανδύα της ευγένειας. Δεν μπορώ να τον κατηγορήσω γι' αυτό, αντιθέτως τον καταλαβαίνω. Νομίζω ότι όλοι μας κάπως έτσι συμπεριφερόμαστε με άτομα τα οποία δεν έχουμε κοινά ενδιαφέροντα ούτε κοινές απόψεις ούτε κοινή αντίληψη για να μπορέσουν να καταλάβουν επαρκώς τους λόγους για τους οποίους έχουμε επιλέξει να ζούμε με τον τρόπο που ζούμε κάνοντας άσκοπη την κάθε κουβέντα γύρω από αυτό το ζήτημα.

Το γεγονός ότι έχει κήπο, με κάνει να τον συμπαθήσω λίγο ακόμα. Μπορεί να του αρέσει να ασκείται στη φύση, μιας και είναι κοπιαστικό να συντηρείς ένα κήπο, πόσο μάλλον χωρίς σύγχρονα εργαλεία. Μπορεί να θέλει να τρώει βιολογικά προϊόντα τα οποία παρασκευάζει ο ίδιος και για να είναι σίγουρος ότι είναι βιολογικά.
Θα χρειαστεί να κάνω μία παρένθεση εδώ, την Γαύδο έχουν επιλέξει πυρηνικοί επιστήμονες που είχαν εμπλακεί στο ατύχημα του Τσέρνομπιλ, οι οποίοι προσπαθούν να ζήσουν όσο πιο αυτόνομα γίνεται παράγοντας δικά τους προϊόντα. Σε μία συνέντευξη τους, είχαν αναφέρει ότι η επαφή με την φύση βοηθάει τον εγκέφαλο να γίνει πιο έξυπνος με μια μικρή ανάλυση
. Μπορεί να ασχολείται με τον κήπο απλώς να του αρέσει και να θέλει απλώς να ευχαριστήσει τον εαυτό του.
Όποιος ή όποιοι και να είναι οι λόγοι για τους οποίους ο Πέτρος ασχολείται με τον κήπο δείχνει, ότι σέβεται τον εαυτό του.

Η περιγραφή της σωματικής του διάπλασης. Ότι είναι λιτοδίαιτος και δραστήριος, σε αντίθεση με τα αδέρφια του, είναι και αυτό ένα δείγμα σεβασμού προς τον εαυτό του.

Για να μπορέσεις να σεβαστείς τους γύρω σου, θεωρώ ότι σημαντικό ρόλο έχει το να σέβεσαι τον εαυτό σου. Όσο περισσότερο σέβεσαι τον εαυτό σου, τόσο περισσότερο θα σε σέβονται και οι άλλοι και θα σέβεσαι τους γύρω σου. Είναι αλληλένδετα αυτά οπότε ο θείος Πέτρος φαίνεται να είναι ένα άτομο με αρχές και σεβασμό προς τους γύρω του. Αυτό δείχνει ο τρόπος που αντιμετωπίζει τα αδέρφια του σε αντίθεση με το αντίστροφο.

Τη στάση που κρατάει ο Πέτρος μην θέλοντας να αφήνει κανέναν, από τους χαρακτήρες που μέχρι τώρα μας έχει παρουσιάσει ο συγγραφέας, να μπαίνει στο σπίτι του δείχνει ότι είναι κλειστός χαρακτήρας. Το σπίτι μας είναι ένα μέρος ιερό και αφήνοντας άτομα που δεν θέλουμε μέσα, είναι σαν ιεροσυλία, ακούγομαι λίγο υπερβολικός γιατί έχω στο μυαλό μου την φράση μιας φίλης μου που της είχαν διαρρήξει το σπίτι, ότι ένιωθε σαν να την είχαν βιάσει και γενικότερα, ότι όλοι μας δεν βάζουμε όποιον και όποιον στο σπίτι μας. Φαίνεται ότι συμβαίνει αυτό στην περίπτωση του θείου Πέτρου μιας και όταν ο αγαπημένος ανιψιός του ανακοίνωσε ότι θέλει να γίνει μαθηματικός, τον θεώρησε πλέον άξιο να τον αφήσει να πλησιάσει λίγο περισσότερο, βάζοντας τον μέσα στο σπίτι του και μιλώντας του χωρίς την τυπική ευγένεια που χρησιμοποιούσε μέχρι τότε.

Αδέρφια Πέτρου. Κλασσική περίπτωση ανθρώπων που ικανοποιούνται κυνηγώντας το χρήμα, το φαγητό και την άσκοπη ικανοποίηση του εαυτού τους χωρίς να σέβονται ούτε αυτόν ούτε τους γύρω τους, μιας και περιγράφονται σαν άξεστοι και χοντροί από τον συγγραφέα. Αντιπαθείς χαρακτήρες που δεν μπορούν να κατανοήσουν τις επιλογές του Πέτρου και κρίνοντας τον χωρίς επιχειρήματα και με πολύ άσχημο τρόπο με κάνουν να τους αντιπαθήσω περισσότερο. Λυπάμαι που σαν γονείς προσπαθούν να μεταφέρουν τις δικές τους απόψεις όσο αφορά τον θείο Πέτρο ξεδιάντροπα και χωρίς επιχειρήματα στα παιδιά τους. Λυπάμαι ακόμα πιο πολύ που τα ξαδέρφια του πρωταγωνιστή μας, έχουν επηρεαστεί από αυτό.

Η σχέση του Πέτρου με το σκάκι. Οι δυνατότητες που έχει σε αυτό και ο τρόπος που τις αντιμετωπίζει, είναι μια παρουσίαση σε μικρογραφία του χαρακτήρα του. Προσπαθεί να μας δείξει ότι ακόμα και στο χόμπι του, το οποίο θα μπορούσε να έχει εξέχουσα θέση ανάμεσα σε αυτούς που ασχολούνται με αυτό, απλώς το χρησιμοποιεί στο βαθμό που θέλει ενώ ταυτόχρονα το εξελίσσει σε πολύ υψηλό επίπεδο. Αυτό με κάνει να πιστεύω ότι είναι λάθος η άποψη του συμφοιτητή του αγαπημένου μας ανιψιού, ότι λέει ψέματα για την ενασχόληση του με την Εικασία του Γκόλντμπαχ. Ίσα ίσα, μου περνάει από το μυαλό ότι έχει λύσει το εν λόγο πρόβλημα αλλά θεωρεί ότι έχει να προσφέρει ακόμα η απουσία του στον κόσμο των μαθηματικών και γι αυτό δεν παρουσιάζει την λύση ακόμα. Άλλος ένας λόγος για τον οποίο ο συγγραφέας παρουσιάζει τον Πέτρο να παίζει σκάκι είναι ότι τον κάνει να δείχνει πιο έξυπνος στους αναγνώστες που ξέρουν πόσο δύσκολα είναι τα μαθηματικά και σε αυτούς που δεν ξέρουν. Άλλος ένας λόγος που πιστεύω ότι ο Πέτρος έχει λύσει το πρόβλημα βρίσκεται στην παρουσίαση του προβλήματος στον ανιψιό. Συγκεκριμένα στο σημείο που του εξηγεί γιατί οι πρώτοι αριθμοί είναι άπειροι λέγοντας του ότι θα του χρειαστεί για την λύση της Εικασίας του Γκόλντμπαχ, όπως καταλάβαμε αργότερα.

Το πρόβλημα που έβαλε ο θείος Πέτρος στον αγαπημένο ανιψιό, στο οποίο δεν πρόλαβε να δώσει εξηγήσεις γιατί το έκανε και γιατί τον έβαλε να ορκιστεί να μην γίνει μαθηματικός αν δεν το λύσει. Με έκανε καταρχήν, να θυμηθώ την ομορφιά που έχει να προσπαθείς να λύσεις ένα μαθηματικό πρόβλημα και πιστεύω ότι, σαν τον τρόπο διδασκαλίας του Σωκράτη στην αρχαία Ελλάδα, είχε σκοπό να τσιγκλήσει το μικρό και να τον βοηθήσει να καταφέρει το σκοπό του,να γίνει δηλαδή μαθηματικός. Στο χαρτί που έδωσε ο Πέτρος στον ανιψιό του να υπογράψει έγραφε ότι δεν θα σπουδάσει μαθηματικά και δεν θα ακολουθήσει επαγγελματική σταδιοδρομία στα μαθηματικά, πιθανόν να ήθελε να γίνει μέντορας του και να του γλυτώσει λίγο χρόνο. Το γεγονός ότι του δώρισε την βιβλιοθήκη του, η οποία περιλαμβάνει κατά κύριο λόγο μαθηματικά βιβλία, υποστηρίζει αυτή την εκδοχή, μιας και δεν θα είχε νόημα αυτή η κίνηση αν όντως δεν ήθελε να ασχοληθεί με τα μαθηματικά ο ανιψιός του. Θεωρώ ότι θα διευκρινιστεί αυτό στην πορεία του βιβλίου, καθώς στην απάντηση του ο Πέτρος προς τον ανιψιό του, του εξηγεί ότι κάτι κρύβεται πίσω από την συμπεριφορά του.

Περίμενα ότι ο ανιψιός θα έσκιζε το χαρτί που έλεγε ότι δεν θα γίνει μαθηματικός και θα φώναζε στο θείο του, επιμένοντας στην άποψη του να γίνει μαθηματικός ανεξάρτητα από ένα αστείο φαινομενικά λόγο να μην το κάνει και εκείνη τη στιγμή να του απαντήσει ο θείος Πέτρος, ότι τώρα πλέον είσαι μαθηματικός.
 
Top