Θα ξεκινήσω από τον τίτλο. Δεν θα πήγαινε το μυαλό μου καθόλου στο ότι είναι μαθηματικό το βιβλίο από τον τίτλο. Περισσότερο πίστευα ότι είναι φιλοσοφικό - ψυχολογικό μυθιστόρημα. Το γεγονός ότι συζητήθηκε ότι πρόκειται για μαθηματικό βιβλίο μέσα στο φόρουμ και το εξώφυλλο του, μου έδωσε να καταλάβω περί τίνος πρόκειται. Αντίθετα, παρόμοιο μυθιστόρημα που είχα διαβάσει στο παρελθόν με τίτλο, το θεώρημα του παπαγάλου, η λέξη θεώρημα με έκανε κατευθείαν να καταλάβω ότι πρόκειται για μαθηματικό βιβλίο.
Το απόφθεγμα που γράφει πριν ξεκινήσει το βιβλίο μου άρεσε πάρα πολύ και σκέφτηκα όντως ότι έτσι είναι τα μαθηματικά και οι επιστήμες, αθάνατες και συνεχώς εξελίσσονται σε βάθος γενεών. Το συγκεκριμένο απόφθεγμα, το συνδύασα με την ταινία cloud atlas. Μία από τις αγαπημένες μου ταινίες και σας παροτρύνω να την δείτε.
Θείος Πέτρος. Χμμμμμ. Μια πολύ όμορφη προσωπικότητα. Ένα ιδιαίτερο άτομο παθιασμένο με τα μαθηματικά που δεν μπορεί να συμβιβαστεί με τα κοινωνικά πρότυπα, αυτό αυτομάτως τον κάνει να κρατάει τυπικές τις σχέσεις με τους γύρω του κάτω από το μανδύα της ευγένειας. Δεν μπορώ να τον κατηγορήσω γι' αυτό, αντιθέτως τον καταλαβαίνω. Νομίζω ότι όλοι μας κάπως έτσι συμπεριφερόμαστε με άτομα τα οποία δεν έχουμε κοινά ενδιαφέροντα ούτε κοινές απόψεις ούτε κοινή αντίληψη για να μπορέσουν να καταλάβουν επαρκώς τους λόγους για τους οποίους έχουμε επιλέξει να ζούμε με τον τρόπο που ζούμε κάνοντας άσκοπη την κάθε κουβέντα γύρω από αυτό το ζήτημα.
Το γεγονός ότι έχει κήπο, με κάνει να τον συμπαθήσω λίγο ακόμα. Μπορεί να του αρέσει να ασκείται στη φύση, μιας και είναι κοπιαστικό να συντηρείς ένα κήπο, πόσο μάλλον χωρίς σύγχρονα εργαλεία. Μπορεί να θέλει να τρώει βιολογικά προϊόντα τα οποία παρασκευάζει ο ίδιος και για να είναι σίγουρος ότι είναι βιολογικά.
Θα χρειαστεί να κάνω μία παρένθεση εδώ, την Γαύδο έχουν επιλέξει πυρηνικοί επιστήμονες που είχαν εμπλακεί στο ατύχημα του Τσέρνομπιλ, οι οποίοι προσπαθούν να ζήσουν όσο πιο αυτόνομα γίνεται παράγοντας δικά τους προϊόντα. Σε μία συνέντευξη τους, είχαν αναφέρει ότι η επαφή με την φύση βοηθάει τον εγκέφαλο να γίνει πιο έξυπνος με μια μικρή ανάλυση
. Μπορεί να ασχολείται με τον κήπο απλώς να του αρέσει και να θέλει απλώς να ευχαριστήσει τον εαυτό του.
Όποιος ή όποιοι και να είναι οι λόγοι για τους οποίους ο Πέτρος ασχολείται με τον κήπο δείχνει, ότι σέβεται τον εαυτό του.
Η περιγραφή της σωματικής του διάπλασης. Ότι είναι λιτοδίαιτος και δραστήριος, σε αντίθεση με τα αδέρφια του, είναι και αυτό ένα δείγμα σεβασμού προς τον εαυτό του.
Για να μπορέσεις να σεβαστείς τους γύρω σου, θεωρώ ότι σημαντικό ρόλο έχει το να σέβεσαι τον εαυτό σου. Όσο περισσότερο σέβεσαι τον εαυτό σου, τόσο περισσότερο θα σε σέβονται και οι άλλοι και θα σέβεσαι τους γύρω σου. Είναι αλληλένδετα αυτά οπότε ο θείος Πέτρος φαίνεται να είναι ένα άτομο με αρχές και σεβασμό προς τους γύρω του. Αυτό δείχνει ο τρόπος που αντιμετωπίζει τα αδέρφια του σε αντίθεση με το αντίστροφο.
Τη στάση που κρατάει ο Πέτρος μην θέλοντας να αφήνει κανέναν, από τους χαρακτήρες που μέχρι τώρα μας έχει παρουσιάσει ο συγγραφέας, να μπαίνει στο σπίτι του δείχνει ότι είναι κλειστός χαρακτήρας. Το σπίτι μας είναι ένα μέρος ιερό και αφήνοντας άτομα που δεν θέλουμε μέσα, είναι σαν ιεροσυλία, ακούγομαι λίγο υπερβολικός γιατί έχω στο μυαλό μου την φράση μιας φίλης μου που της είχαν διαρρήξει το σπίτι, ότι ένιωθε σαν να την είχαν βιάσει και γενικότερα, ότι όλοι μας δεν βάζουμε όποιον και όποιον στο σπίτι μας. Φαίνεται ότι συμβαίνει αυτό στην περίπτωση του θείου Πέτρου μιας και όταν ο αγαπημένος ανιψιός του ανακοίνωσε ότι θέλει να γίνει μαθηματικός, τον θεώρησε πλέον άξιο να τον αφήσει να πλησιάσει λίγο περισσότερο, βάζοντας τον μέσα στο σπίτι του και μιλώντας του χωρίς την τυπική ευγένεια που χρησιμοποιούσε μέχρι τότε.
Αδέρφια Πέτρου. Κλασσική περίπτωση ανθρώπων που ικανοποιούνται κυνηγώντας το χρήμα, το φαγητό και την άσκοπη ικανοποίηση του εαυτού τους χωρίς να σέβονται ούτε αυτόν ούτε τους γύρω τους, μιας και περιγράφονται σαν άξεστοι και χοντροί από τον συγγραφέα. Αντιπαθείς χαρακτήρες που δεν μπορούν να κατανοήσουν τις επιλογές του Πέτρου και κρίνοντας τον χωρίς επιχειρήματα και με πολύ άσχημο τρόπο με κάνουν να τους αντιπαθήσω περισσότερο. Λυπάμαι που σαν γονείς προσπαθούν να μεταφέρουν τις δικές τους απόψεις όσο αφορά τον θείο Πέτρο ξεδιάντροπα και χωρίς επιχειρήματα στα παιδιά τους. Λυπάμαι ακόμα πιο πολύ που τα ξαδέρφια του πρωταγωνιστή μας, έχουν επηρεαστεί από αυτό.
Η σχέση του Πέτρου με το σκάκι. Οι δυνατότητες που έχει σε αυτό και ο τρόπος που τις αντιμετωπίζει, είναι μια παρουσίαση σε μικρογραφία του χαρακτήρα του. Προσπαθεί να μας δείξει ότι ακόμα και στο χόμπι του, το οποίο θα μπορούσε να έχει εξέχουσα θέση ανάμεσα σε αυτούς που ασχολούνται με αυτό, απλώς το χρησιμοποιεί στο βαθμό που θέλει ενώ ταυτόχρονα το εξελίσσει σε πολύ υψηλό επίπεδο. Αυτό με κάνει να πιστεύω ότι είναι λάθος η άποψη του συμφοιτητή του αγαπημένου μας ανιψιού, ότι λέει ψέματα για την ενασχόληση του με την Εικασία του Γκόλντμπαχ. Ίσα ίσα, μου περνάει από το μυαλό ότι έχει λύσει το εν λόγο πρόβλημα αλλά θεωρεί ότι έχει να προσφέρει ακόμα η απουσία του στον κόσμο των μαθηματικών και γι αυτό δεν παρουσιάζει την λύση ακόμα. Άλλος ένας λόγος για τον οποίο ο συγγραφέας παρουσιάζει τον Πέτρο να παίζει σκάκι είναι ότι τον κάνει να δείχνει πιο έξυπνος στους αναγνώστες που ξέρουν πόσο δύσκολα είναι τα μαθηματικά και σε αυτούς που δεν ξέρουν. Άλλος ένας λόγος που πιστεύω ότι ο Πέτρος έχει λύσει το πρόβλημα βρίσκεται στην παρουσίαση του προβλήματος στον ανιψιό. Συγκεκριμένα στο σημείο που του εξηγεί γιατί οι πρώτοι αριθμοί είναι άπειροι λέγοντας του ότι θα του χρειαστεί για την λύση της Εικασίας του Γκόλντμπαχ, όπως καταλάβαμε αργότερα.
Το πρόβλημα που έβαλε ο θείος Πέτρος στον αγαπημένο ανιψιό, στο οποίο δεν πρόλαβε να δώσει εξηγήσεις γιατί το έκανε και γιατί τον έβαλε να ορκιστεί να μην γίνει μαθηματικός αν δεν το λύσει. Με έκανε καταρχήν, να θυμηθώ την ομορφιά που έχει να προσπαθείς να λύσεις ένα μαθηματικό πρόβλημα και πιστεύω ότι, σαν τον τρόπο διδασκαλίας του Σωκράτη στην αρχαία Ελλάδα, είχε σκοπό να τσιγκλήσει το μικρό και να τον βοηθήσει να καταφέρει το σκοπό του,να γίνει δηλαδή μαθηματικός. Στο χαρτί που έδωσε ο Πέτρος στον ανιψιό του να υπογράψει έγραφε ότι δεν θα σπουδάσει μαθηματικά και δεν θα ακολουθήσει επαγγελματική σταδιοδρομία στα μαθηματικά, πιθανόν να ήθελε να γίνει μέντορας του και να του γλυτώσει λίγο χρόνο. Το γεγονός ότι του δώρισε την βιβλιοθήκη του, η οποία περιλαμβάνει κατά κύριο λόγο μαθηματικά βιβλία, υποστηρίζει αυτή την εκδοχή, μιας και δεν θα είχε νόημα αυτή η κίνηση αν όντως δεν ήθελε να ασχοληθεί με τα μαθηματικά ο ανιψιός του. Θεωρώ ότι θα διευκρινιστεί αυτό στην πορεία του βιβλίου, καθώς στην απάντηση του ο Πέτρος προς τον ανιψιό του, του εξηγεί ότι κάτι κρύβεται πίσω από την συμπεριφορά του.
Περίμενα ότι ο ανιψιός θα έσκιζε το χαρτί που έλεγε ότι δεν θα γίνει μαθηματικός και θα φώναζε στο θείο του, επιμένοντας στην άποψη του να γίνει μαθηματικός ανεξάρτητα από ένα αστείο φαινομενικά λόγο να μην το κάνει και εκείνη τη στιγμή να του απαντήσει ο θείος Πέτρος, ότι τώρα πλέον είσαι μαθηματικός.