Τίτλος: Η Φόνισσα
Συγγραφέας: Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
Πρώτη δημοσίευση: περιοδικό "Παναθήναια" — Ιαν. έως Ιούν. 1903
Αυτή η έκδοση: Λέσχη του Βιβλίου — 1 Δεκ. 2014
Επιμέλεια κειμένου, εισαγωγικό κείμενο για το έργο: Παρωνύμιος
Μορφοποίηση, εξώφυλλο: Φαροφύλακας
Αριθμός σελίδων: 141 (pdf)
κατέβασέ το δωρεάν εδώ
...Έβλεπε την θύραν του φραγμένου κήπου, το πηγάδι, την στέρναν, το μάγγανον. Ήκουσεν ευκρινώς να εξέρχεται από την στέρναν μία βαθεία, πολύ βαθεία, αλλόκοτος βοή. Εταράσσετο το νερόν της στέρνας, με παφλασμόν τρικυμίας, εφώναζε, και σχεδόν ωμίλει ως άνθρωπος. Αυτή διέκρινεν εναργώς την λέξιν την οποίαν επρόφερε το λαλούν εκείνο νερόν: «Φόνισσα!… Φόνισσα!…»
Η Φόνισσα είναι ένα εκτεταμένο διήγημα (νουβέλα) του Σκιαθίτη συγγραφέα Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Πρόκειται για το δεύτερο συγγραφικό του έργο και θεωρείται ένα από τα κορυφαία της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Γραμμένο στη δική του, ιδιότυπη καθαρεύουσα, αποτελείται συνολικά από δεκαεπτά κεφάλαια. Πρωτοδημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Παναθήναια» σε συνέχειες, από τον Ιανουάριο ως τον Ιούνιο του 1903, έχοντας τον υπότιτλο «κοινωνικόν μυθιστόρημα». Ο συγγραφέας δεν το είδε τυπωμένο σε βιβλίο όσο ζούσε.
Κεντρικό πρόσωπο του έργου είναι η "θεια Χαδούλα, η κοινώς καλουμένη Γιαννού η Φράγκισσα", η Φραγκογιαννού, μία ηλικιωμένη γυναίκα, η οποία έζησε μια βασανισμένη ζωή ως κορίτσι, ως σύζυγος, ως μητέρα και ως γιαγιά, μαθημένη πάντα να υπηρετεί δίχως αντιρρήσεις τους ανθρώπους του περιβάλλοντός της. Η πείρα τής δίδαξε ότι η ζωή για μια γυναίκα είναι γεμάτη βάσανα και η θεωρία της ήταν ότι η γέννηση ενός κοριτσιού δεν φέρνει παρά δυστυχία, όχι μόνο στο ίδιο το παιδί, αλλά και στην οικογένειά του, ιδίως αν είναι φτωχή.
Για τους περισσότερους η Φόνισσα θεωρείται το αριστούργημα του Παπαδιαμάντη. Έργο της προχωρημένης πια ωριμότητάς του, περικλείει μέσα του τα πιο γόνιμα στοιχεία της πένας του. Τόσο ο μύθος, όσο και η σύλληψη, η μορφή και περιεχόμενό του, συνθέτουν ένα από τα πιο σημαντικά κείμενα της νεοελληνικής λογοτεχνίας, ένα έργο τέχνης. Σε αυτό ο συγγραφέας ανασκάπτει τα βάθη της δικής του ψυχής, το οικογενειακό του περιβάλλον, το κοινωνικό του νησιού του, τη δυστυχία και τη φτώχια των ανθρώπων του λαού. Η ενότητα του έργου παραμένει αδιάσπαστη, παρά τις συχνές αναδρομές, και η σύνθεση του είναι αριστοτεχνική. Η αφήγηση γοργή, δυναμική, συναρπαστική, συγκλονιστική. Το έγκλημα και το πάθος της Φραγκογιαννούς αναδύεται βουβό και σκοτεινό μέσα από την εσωτερική φωνή μιας αμείλικτης Ερινύας που την καταδιώκει, απόδειξη της εξαίρετης τεχνικής του Παπαδιαμάντη που φτάνει πια στην έξαρσή της. Σαν ένα τραγικό πρόσωπο αρχαιοελληνικού δράματος, η θεια Χαδούλα αντιλαμβάνεται και αναγνωρίζει τις φονικές πράξεις της, όμως αυτές εξανθρωπίζονται μέσα από το δικό της ανθρωπιστικό ιδεώδες. Το δράμα λύεται κάπου ανάμεσα στο θεϊκό και στο ανθρώπινο, ή, όπως δηλώνει ο πεισματικά αμερόληπτος αφηγητής του, "μεταξύ της θείας και της ανθρωπίνης δικαιοσύνης".
Last edited: