Ζοζέ Σαραμάγκου (Jose de Sousa Saramago): "Όλα τα ονόματα (Todos os nomes)''

133
Τίτλος: Όλα τα ονόματα
Πρωτότυπος τίτλος: Todos os nomes
Συγγραφέας: Josè Saramago
Μετάφραση: Αθηνά Ψυλλιά
Εκδόσεις: Καστανιώτη
Χρονολογία έκδοσης: 1999
Πρώτη έκδοση: 1997 (Πορτογαλικά)
Αριθμός σελίδων: 300
ISBN: 978-960-03-6207-7

Για τον συγγραφέα:

O Ζοζέ (Ιωσήφ) ντε Σόζα Σαραμάγκου (José de Sousa Saramago) γεννήθηκε στην Πορτογαλία την 16.11.1922 και απεβίωσε την 18.06.2010. Εργάσθηκε ως δημοσιογράφος, μεταφραστής, κριτικός λογοτεχνίας, αλλά διακρίθηκε, κυρίως, για το συγγραφικό του έργο (μυθιστορήματα, ποιήματα, δοκίμια, κ.ά.). Έλαβε πολυάριθμες διακρίσεις με κυριότερη αυτή του Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1998. Ανάμεσα στα βιβλία του ξεχωρίζει κανείς το "Κάιν", "Το Κατά Ιησούν Ευαγγέλιο", "Άνθρωπος Αντίγραφο", "Πέτρινη Σχεδία" (το οποίο είναι στο μπάκετ λιστ μου), την τριπλέτα "Περί τυφλότητος", "Περί φωτίσεως", "Περί θανάτου", και πολλά πολλά άλλα.

Γενικά για το βιβλίο:
Με σταματάτε στον δρόμο εσείς ο απλός καθημερινός κόσμος και μου ζητάτε παρουσίαση. Παιδιά σας είπα ανοίγουν ξανά τα δικαστήρια. Δείξτε κατανόηση, δεν έχω χρόνο. Αλλά με ξέρετε. Είμαι ψυχοπονιάρης. Θα σας το κάμω το χατίρι βρε μπαγάσες. Για πάμε, λοιπόν:
Το συγκεκριμένο βιβλίο του Πορτογάλου παραμυθά (που διαβάζω παντού ότι θεωρείται ο Πορτογάλος Καζαντζάκης, θέση με την οποία διαφωνώ γιατί ο Σαραμάγκου είναι/ήταν ο Σαραμάγκου και ο Καζαντζάκης είναι/ήταν ο Καζαντζάκης) γράφτηκε αμέσως μετά την τεράστια επιτυχία "Περί τυφλότητος". Διηγείται την ιστορία ενός χαμηλόβαθμου γραφιά του Γενικού Ληξιαρχείου της Χώρας, ο οποίος κάθε μέρα καταχωρίζει στοιχεία σε απρόσωπες καρτέλες ζωντανών και νεκρών στα Μητρώα. Ακούγεται απίστευτα βαρετό επάγγελμα; Πιστέψτε με είναι.

Για να εμβαθύνουμε λίγο:
Παιδιά κοιτάξτε να δείτε. Ο Σαραμάγκου και τιμοκαταλόγους για σφολιάτες σε καντίνες της Εθνικής Οδού να έγραφε, προσωπικά θα τις διάβαζα. Και κατά πάσα πιθανότητα θα παρήγγελνα ότι έχει το μενού. Τόσο μου αρέσει η γραφή του. Σε αυτό βοηθάει η -και πάλι- πολύ καλή μετάφραση της Αθηνάς Ψυλλιά αλλά και η καλή επιμέλεια των εκδόσεων Καστανιώτη.
Έχουμε και λέμε. Ο κ. Ζοζέ, ένας χαμηλόμισθος πενηντάρης γραφιάς, αποφασίζει να αρχίσει την έρευνα για μία άσημη κοπέλα, φαινομενικά αδιάφορη, η οποία δεν μπορεί, θα είναι κάτι παραπάνω από μία ημερομηνία γέννησης, στοιχεία γονέων και διεύθυνση. Ερευνά, λοιπόν, στοιχείο το στοιχείο, χτυπάει την μία πόρτα μετά την άλλη και αναζητά το επόμενο στοιχείο. Ο κ. Ζοζέ αφήνει για λίγο στην άκρη την (ασφαλή) ρουτίνα των καρτελών του Ληξιαρχείου και κάνει παρανόμως τον ντέντεκτιβ εν αγνοία, βεβαίως, του αυστηρού Ληξιάρχου.
Ο Σαραμάγκαρος δίνει και πάλι ρέστα περιγράφοντας τις σκέψεις, τις φοβίες, τις συζητήσεις πραγματικές ή φανταστικές, τις υπόλοιπες προσωπικότητες του βιβλίου (μέσα από τα μάτια του πρωταγωνιστή του) και δομεί λιθαράκι λιθαράκι τον κεντρικό μας χαρακτήρα.

Προσωπική γνώμη:
Παιδιά μου, θα ήθελα να σταθώ στα εξής:
1. Τον λατρεύω αυτόν τον συγγραφέα. Λέω από μέσα του να τον είχα μες στο σπίτι, να του έδινα ένα στυλό μπλε μπικ και ένα χαρτί και να του έλεγα γράψε παλικάρι μου ότι γουστάρεις (βέβαια δεν θα καταλάβαινα τίποτα, γιατί δεν ξέρω γρι πορτογαλικά). Αλλά η ιδέα μου φάνηκε τόσο αδύναμη που αδιαφόρησα. Το διάβασα βέβαια ως το τέλος, αλλά επειδή μου άρεσε η γραφή.
2. Επίσης, οκ, ναι ο Σαραμάγκου δεν γράφει πολύ ρεαλιστικά βιβλία ναι, γνωστό. Αλλά ρε παιδιά, βρε καλά μου παιδιά, ήταν τόσο ΜΗ αληθοφανείς οι ενέργειες και οι επιλογές του πρωταγωνιστή, που δεν μπήκα καν στο κλίμα του βιβλίου.
3. Προσοχή, τον αγαπούσα, ως συγγραφέα, και ακόμα τον αγαπώ, για τις στιγμές που μου έχει προσφέρει. Αλλά ως βιβλίο δεν με άγγιξε (προσωπική γνώμη θυμίζω ε) και δεν θα το συνιστούσα.

Βαθμολογία:
Πλοκή 2/5 και γραφή 4/5 = 6/10
 
Last edited:
Νιλς, πρέπει να είσαι ο μοναδικός που κάνει παρουσιάσεις βιβλίων που δεν του άρεσαν και τόσο. :))))
Όσο για τον φίλο σου, προσωπικά προσπάθησα το "Κατά Ιησού Ευαγγέλιο" του πριν μερικά χρόνια και με κούρασε πολύ με αποτέλεσμα να το παρατήσω στη μέση.
 
Ιαβέρη μου ή είμεθα επαγγελματίες ή δεν είμεθα. Έχουμε υποχρέωση στο κοινό μας! Έχουμε δώσει και έναν όρκο που να πάρει η οργή.
Δηλαδή ο Κουτσόπουλος ή ο Λαζάρου τι λένε; Δεν δοκιμάζω αυτή τη μακαρονάδα γιατί δεν μου αρέσει η ντομάτα; Σε παρακαλώ..

Το Κατά Ιησού Ευαγγέλιο δεν το έχω πιάσει (όπως και τον Κάιν) γιατί θα αναφέρεται σε / σατιρίζει θρησκευτικά θέματα, αντικείμενο, που δεν το κατέχω καθόλου.
 
Νιλς η εμπειρια μου με τον Σαραμαγκου ειναι παρομοια με του Ιαβέρη. Ειχα πιασει κι εγω το "Κατα Ιησου" το οποίο και εμενα με ειχε κουρασει και το ειχα αφησει. Μετα απο λιγους μηνες αποφασισα να το συνεχισω και με τα πολλά το τελείωσα. Μετα ειπα να του δωσω αλλη μια ευακαιρία και ειχα διαβασει το "Περι φωτισεως" αλλα και πάλι με δυσκολία το τελείωσα. Δεν ξέρω αλλά η γραφή του δεν μου ταίριαξε.
 
@Χρυσόστομος δεν έχεις διαβάσει τα καλά του όμως: περί τυφλότητος και περί θανάτου. Αυτά ήταν άψογα. Όντως βέβαια η γραφή του ίσως κουράζει κάποιους. Γούστα είναι αυτά. Αλλά εμένα με μαγεύει αυτός ο τρόπος γραφής.
 
Εμένα μου αρέσει πολύ ο Σαραμάγκου κι έχω διαβάσει 8 βιβλία του, όχι το Όλα τα ονόματα όμως. Προσωπικά με είχε κουράσει μόνο Η πέτρινη σχεδία, το 7ο δικό του που διάβαζα και έκανα χρόνια να ξαναπιάσω δικό του βιβλίο στα χέρια μου (έπιασα την Ιστορία της πολιορκίας της Λισσαβόνας). Το κατά Ιησούν ευαγγέλειο μου άρεσε πολύ (ήταν και το πρώτο που διάβαζα), το Κάιν έχει την πλάκα του (είναι και το μικρότερό του νομίζω, τουλάχιστον από αυτά που έχω εγώ) αλλά δεν θα το πρότεινα για αρχική γνωριμία με τον συγγραφέα (εκτός σαν δοκιμή για το ύφος του)
 
Κόρτο κακά τα ψέματα έχει μια ιδιαίτερη γραφή. Δηλαδή αν σου έδιναν βιβλίο του χωρίς στοιχεία, θα ήξερες ότι διαβάζεις Σαραμάγκου. Πώς ανοίγεις το ραδιόφωνο, ακούς μια φωνή και λες "ωπ, αυτή είναι η Πωλίνα"; Έτσι και με τον Σαραμάγκου.
Πιστεύω ότι αν ξεκινήσει κάποιος τα βιβλία του, θα έπρεπε να ξεκινήσει με το περί τυφλότητος. Απλό και εύκολο.
 
Δεν έχεις άδικο, αλλά κανείς συγγραφέας δεν είναι για όλους (ούτε για κάθε στιγμή). Αλλά εμένα άλλο είναι που με προβληματίζει
Υπάρχει άτομο που αναγνωρίζει την φωνή της Πωλίνας;
Λογικά αυτοί που θα μπορούσαν να την αναγνωρίσουν ακούγωντάς την, δεν μπορούν να την ακούσουν λόγω ηλικίας, αυτοί που μπορούν να την ακούσουν δεν μπορούν να την αναγνωρίσουν λόγω ηλικίας
Και βασικά παίζουν στο ραδιόφωνο Πωλίνα;
Εγώ γράφω από το 2020, εσύ σε ποιο έτος είσαι;
 
Κόρτο ή είσαι μικρός ηλικιακά ή είσαι ακουλτουρος. Μα δεν ξέρεις την φωνή της Πωλίνας; Δηλαδή αν πετύχεις στο ραδιόφωνο το ροζ μπικίνι, τι θα πεις; Α, η Νανά Μούσχουρη;
 
Δεν είμαι μικρος, αλλα το εξηγώ στα σπόιλερ (νόμιζα)... Αυτός που θύμαται την Πωλίνα έχει χάσει την ακοή του οπότε δεν μπορεί να αναγνωρίσει την φωνή της
 
Πώς ανοίγεις το ραδιόφωνο, ακούς μια φωνή και λες "ωπ, αυτή είναι η Πωλίνα";
Μα την Πωλίνα βρε συ Νιλς; Την φώνη της Πωλίνας δεν την αναγνωρίζει πλέον ούτε η ίδια.. Και ποιο σταθμο ακους και πάιζει Πώλινα; Τον jeronimo groovy;

Πωλίνα...πουσαψ...ε το χέρι πια πάει μόνο του...

 
Ε τι να κάνω βρε παιδιά; Ήμουν ανάμεσα σε Δακη και Πωλίνα και έγραψα την Πωλινα..
Είχε γράψει και ο @Κόρτο Μαλτέζε σπόιλερ σε μορφή μπαμπουσκα (Κορταρε συγχώρεσε με, δεν τα είχα δει)..
Πάντως οκ από φωνή δεν έλεγε η καημένη..
Πω χάλια το έκανα το νήμα για τον Σαραμαγκου..
 
Ο Ζοζε εχει ήδη χτυπησει 3 σετακια πουσαψ με την κουβέντα σας.
Όχι ότι έχω αλτσχάιμερ, αλλά έπρεπε να ποστάρει ο Χρυσόστομος το έπος Πουσχαψ για καταλάβω τι εννοεί η Έλλη...

Πω χάλια το έκανα το νήμα για τον Σαραμαγκου..
Το βιβλίο λέγεται Όλα τα ονόματα. Και το Πωλίνα και ο Δάκης και ο Τζερόνιμο Γκρούβι, ονόματα είναι :ρ
 
Last edited:
Top