Διάβασα τη Μεγάλη Χίμαιρα του Καραγάτση, μετά από προτροπή του ταιριού μου, της Ακτίς. Και το ευχαριστήθηκα όσο δεν παίρνει. Το μόνο βιβλίο του Καραγάτση που είχα προσπαθήσει να διαβάσω πριν μερικά χρόνια ήταν το Δέκα, αλλά δε με είχε τραβήξει. Ευτυχώς, λοιπόν, που μου δόθηκε η ευκαιρία να αναθεωρήσω την άποψή μου για αυτόν τον συγγραφέα.
Πολλοί χαρακτηρίζουν τη Μεγάλη Χίμαιρα ψυχογράφημα. Ίσως και να είναι. Εμένα μου άφησε την εντύπωση ενός πολύ καλοδουλεμένου μυθιστορήματος, με πλοκή που σε συνεπαίρνει. Κεντρική ηρωίδα είναι η Γαλλίδα Μαρίνα, και την παρακολουθούμε από κοριτσάκι στη γενέτειρά της Ρουέν μέχρι τα είκοσί της περίπου, που σπουδάζει και γίνεται μια παθιασμένη ελληνίστρια, για να καταλήξει στη συνέχεια στην Ελλάδα, γυναίκα ενός Έλληνα καπετάνιου. Εγκαθίστανται στην ιδιαίτερη πατρίδα του συζύγου της, τη Σύρο, και από το σημείο αυτό και πέρα, η Μαρίνα αρχίζει να μεταλλάσσεται, και από δυτικοευρωπαία να γίνεται Ελληνίδα, να ζει σε μια αυστηρά παραδοσιακή οικογένεια, να προσαρμόζεται σε έναν ολότελα διαφορετικό τρόπο ζωής και μια διαφορετική νοοτροπία.
Αυτό βέβαια που δεν αλλάζει απ' όποια χώρα κι αν προέρχεται κανείς είναι ο έρωτας και η Μαρίνα θα το ζήσει αυτό το αίσθημα παραπάνω από μία φορές και από όλες του τις πλευρές, και τις πολύ καλές του και τις πολύ κακές του. Ο έρωτας είναι ένα από τα κυρίαρχα θέματα του βιβλίου, και μάλιστα ο γυναικείος έρωτας και η γυναικεία σεξουαλικότητα. Θυμίζει λίγο Μαντάμ Μποβαρύ, γιατί και σ' εκείνη την περίπτωση έχουμε έναν άντρα συγγραφέα να καταπιάνεται με τον ερωτισμό και τον ψυχισμό της γυναίκας. Μάλιστα, η Μαντάμ Μποβαρύ αναφέρεται κάμποσες φορές στη Μεγάλη Χίμαιρα. Γενικότερα, ο Καραγάτσης κάνει ευρεία χρήση της διακειμενικότητας, κι έτσι εκτός από την Μποβαρύ, έχουμε αναφορές στη Μήδεια, στον Παλαμά, κ.ά.
Γνωρίζοντας τη δημοφιλία των άλλων έργων του Καραγάτση αναρωτήθηκα γιατί δεν έχει γίνει ακόμα τηλεοπτική σειρά. Αν γυριζόταν καλά, θα ήταν εξαιρετικό. Σίγουρα θα έπρεπε να παίζεται μετά τις έντεκα, αλλά εμείς τα μεγάλα παιδάκια θα το ευχαριστιόμασταν πολύ νομίζω
Ένα απόσπασμα:
"Κι έξαφνα μια απορία καθήλωσε την ψυχή της: "Γιατί, μέσα σε οχτώ μήνες, έμαθα τη γλώσσα και τη λογοτεχνία των σύγχρονων Ελλήνων; Επειδή ο άντρας μου είναι Έλληνας. Επειδή η Ελλάδα είναι το νέο και οριστικό βιοτικό μου πλαίσιο. Γιατί όμως παράτησα την πατρίδα μου, τη γλώσσα και το πνεύμα της; Γιατί ήρθα να ζήσω σε τούτα τα χώματα, να μάθω τη γλώσσα του λαού τους και να παθιαστώ για την πνευματική του δημιουργία; Μ' ένα λόγο, γιατί από Γαλλίδα σιγομεταλλάζω σε Ελληνίδα; Επειδή έτυχε ο άντρας που αγάπησα να είναι Έλληνας. Κι αν ήταν Φιλανδός ή Βραζιλιάνος, με την ίδια ευκολία θα εγκλιματιζόμουν στο φιλανδικό ή το βραζιλιάνικο πνευματικό πλαίσιο; Ας πάρουμε όμως την αντίθετη άποψη, κι ας υποθέσουμε ότι ο άντρας που αγαπώ και μ' αγαπάει - ο Γιάννης - έμενε οριστικά μαζί μου, στη Ρουέν. Θα εκγαλλιζόταν άραγε με την ευκολία που εγώ εξελληνίζομαι;" Πάλι χαμογέλασε, κάπως σαρκαστικά. Όχι, ο Γιάννης δεν θα εκγαλλιζόταν στη Ρουέν. Απεναντίας, πάλι θα κατόρθωνε να εξελληνίσει τη γυναίκα του, κατά κάποιο ελάχιστο ποσοστό, μέσα στο δικό της εθνικό περίγυρο. "Έτσι προστάζει η φύση για τη γυναίκα, να ρυθμίζει τη βιοθεωρία της ανάλογα με τις εκκρίσεις των ωοθηκών της, που είναι παθητικά υποταγμένες στην κυριαρχία της συγκεκριμένης τεστοστερόνης που τις ερεθίζει. Παθητικά υποταγμένες..."
Δεν ξέρω με πόσο ενδιαφέρον θα διαβαζόταν το συγκεκριμένο βιβλίο από άντρες. Υπάρχει κανείς που να το έχει διαβάσει;
Πολλοί χαρακτηρίζουν τη Μεγάλη Χίμαιρα ψυχογράφημα. Ίσως και να είναι. Εμένα μου άφησε την εντύπωση ενός πολύ καλοδουλεμένου μυθιστορήματος, με πλοκή που σε συνεπαίρνει. Κεντρική ηρωίδα είναι η Γαλλίδα Μαρίνα, και την παρακολουθούμε από κοριτσάκι στη γενέτειρά της Ρουέν μέχρι τα είκοσί της περίπου, που σπουδάζει και γίνεται μια παθιασμένη ελληνίστρια, για να καταλήξει στη συνέχεια στην Ελλάδα, γυναίκα ενός Έλληνα καπετάνιου. Εγκαθίστανται στην ιδιαίτερη πατρίδα του συζύγου της, τη Σύρο, και από το σημείο αυτό και πέρα, η Μαρίνα αρχίζει να μεταλλάσσεται, και από δυτικοευρωπαία να γίνεται Ελληνίδα, να ζει σε μια αυστηρά παραδοσιακή οικογένεια, να προσαρμόζεται σε έναν ολότελα διαφορετικό τρόπο ζωής και μια διαφορετική νοοτροπία.
Αυτό βέβαια που δεν αλλάζει απ' όποια χώρα κι αν προέρχεται κανείς είναι ο έρωτας και η Μαρίνα θα το ζήσει αυτό το αίσθημα παραπάνω από μία φορές και από όλες του τις πλευρές, και τις πολύ καλές του και τις πολύ κακές του. Ο έρωτας είναι ένα από τα κυρίαρχα θέματα του βιβλίου, και μάλιστα ο γυναικείος έρωτας και η γυναικεία σεξουαλικότητα. Θυμίζει λίγο Μαντάμ Μποβαρύ, γιατί και σ' εκείνη την περίπτωση έχουμε έναν άντρα συγγραφέα να καταπιάνεται με τον ερωτισμό και τον ψυχισμό της γυναίκας. Μάλιστα, η Μαντάμ Μποβαρύ αναφέρεται κάμποσες φορές στη Μεγάλη Χίμαιρα. Γενικότερα, ο Καραγάτσης κάνει ευρεία χρήση της διακειμενικότητας, κι έτσι εκτός από την Μποβαρύ, έχουμε αναφορές στη Μήδεια, στον Παλαμά, κ.ά.
Γνωρίζοντας τη δημοφιλία των άλλων έργων του Καραγάτση αναρωτήθηκα γιατί δεν έχει γίνει ακόμα τηλεοπτική σειρά. Αν γυριζόταν καλά, θα ήταν εξαιρετικό. Σίγουρα θα έπρεπε να παίζεται μετά τις έντεκα, αλλά εμείς τα μεγάλα παιδάκια θα το ευχαριστιόμασταν πολύ νομίζω
Ένα απόσπασμα:
"Κι έξαφνα μια απορία καθήλωσε την ψυχή της: "Γιατί, μέσα σε οχτώ μήνες, έμαθα τη γλώσσα και τη λογοτεχνία των σύγχρονων Ελλήνων; Επειδή ο άντρας μου είναι Έλληνας. Επειδή η Ελλάδα είναι το νέο και οριστικό βιοτικό μου πλαίσιο. Γιατί όμως παράτησα την πατρίδα μου, τη γλώσσα και το πνεύμα της; Γιατί ήρθα να ζήσω σε τούτα τα χώματα, να μάθω τη γλώσσα του λαού τους και να παθιαστώ για την πνευματική του δημιουργία; Μ' ένα λόγο, γιατί από Γαλλίδα σιγομεταλλάζω σε Ελληνίδα; Επειδή έτυχε ο άντρας που αγάπησα να είναι Έλληνας. Κι αν ήταν Φιλανδός ή Βραζιλιάνος, με την ίδια ευκολία θα εγκλιματιζόμουν στο φιλανδικό ή το βραζιλιάνικο πνευματικό πλαίσιο; Ας πάρουμε όμως την αντίθετη άποψη, κι ας υποθέσουμε ότι ο άντρας που αγαπώ και μ' αγαπάει - ο Γιάννης - έμενε οριστικά μαζί μου, στη Ρουέν. Θα εκγαλλιζόταν άραγε με την ευκολία που εγώ εξελληνίζομαι;" Πάλι χαμογέλασε, κάπως σαρκαστικά. Όχι, ο Γιάννης δεν θα εκγαλλιζόταν στη Ρουέν. Απεναντίας, πάλι θα κατόρθωνε να εξελληνίσει τη γυναίκα του, κατά κάποιο ελάχιστο ποσοστό, μέσα στο δικό της εθνικό περίγυρο. "Έτσι προστάζει η φύση για τη γυναίκα, να ρυθμίζει τη βιοθεωρία της ανάλογα με τις εκκρίσεις των ωοθηκών της, που είναι παθητικά υποταγμένες στην κυριαρχία της συγκεκριμένης τεστοστερόνης που τις ερεθίζει. Παθητικά υποταγμένες..."
Δεν ξέρω με πόσο ενδιαφέρον θα διαβαζόταν το συγκεκριμένο βιβλίο από άντρες. Υπάρχει κανείς που να το έχει διαβάσει;
Last edited: