Παύλες και εισαγωγικά στους διαλόγους.

Παρατήρησα ότι στις περισσότερες νεότερες εκδόσεις των βιβλίων, στους διαλόγους, πριν από την αλλαγή προσώπου χρησιμοποιούνται τα εισαγωγικά αντί για την παύλα που έβλεπα παλιότερα.
Αυτό νομίζω συμβαίνει γιατί υπάρχει δυνατότητα χρήσης περισσότερων γραμματοσειρών και περισσότερων τύπων εισαγωγικών, ώστε να εκφράζονται οι σκέψεις των ομιλούντων, όπως και άλλες λεπτομέρειες.
Αναρωτιέμαι αν θέλει η ομάδα των φίλων της λέσχης να σχολιάσει κάτι επ' αυτού, ιδίως οι επίδοξοι συγγραφείς.
 
χαχα!
Μόλις ξαναδιάβαζα το μυθιστόρημά μου και το σκέφτηκα!:ρ

Στην αρχή,λοιπόν, χρησιμοποιούσα εισαγωγικά. Ύστερα, όμως, επέλεξα και προτίμησα τις παύλες, γιατί είναι πολύ πιο λιτές και δεν φορτώνουν το κείμενο. Επιπλέον, τα εισαγωγικά μού δίνουν την εντύπωση κάτι παλιακού, πολύ αυστηρού και συντεταγμένου. Τέλος, μένουν και τα " ... " και τα << ... >>, για πλάγιους λόγους, ονόματα βιβλίων, σχήματα λόγου, αναφορές σε τρίτα πρόσωπα και άλλα.
 

Φαροφύλακας

Υποθετικός Σοφέρ
Προσωπικό λέσχης
Οι παύλες παρουσιάζουν μια ιδιοτροπία. Για παράδειγμα:

– Σ' αγαπώ, του λέει μια μέρα, να 'ξερες πόσο σ' αγαπώ!
Αυτό το “του λέει μια μέρα” είναι κάτι που το λέει ο αφηγητής αλλά έτσι, εκ πρώτης, δεν ξεχωρίζει με το μάτι αν και τελικά, όταν διαβάζεις, είναι σχεδόν πάντα ξεκάθαρο.

Κι εγώ προτιμώ τις παύλες. Αραιώνουν το κείμενο και είναι πιο κοντά στο θεατρικό στήσιμο των διαλόγων που είναι και το πιο ευδιάκριτο.
 
Φάρε,αυτό δεν αποτελεί ουσιαστικό πρόβλημα, αφού από τα συμφραζόμενα είναι πάντα προφανές τι λέγεται. Ακόμα κι εδώ που έχεις μόνο μια πρόταση, δεν υπάρχει σύγχυση, πόσο μάλλον σε ένα ολόκληρο κείμενο!!
 

Λορένα

Πολεμίστρια του Φωτός
Για μια ιστορια που εγραψα παλια, χρησιμοποιησα αρχικα τις παυλες.

Στην συνεχεια, προτιμησα τα "......", μου εδιναν ευελιξια, γιατι, μπορουσα να προσθεσω, και λοιπα στοιχεια περαν του διαλογου, πχ "......" αναρωτηθηκε.. Με τις παυλες μονο, αναγκαζομουν το γυρισω στο θεατρικο (και δεν μου ηταν ευκολο).

Οταν διαβαζω ομως κατι, προτιμω τις παυλες, ειναι πιο ευδιακριτες (οπως ειπωθηκε και πιο πανω), και γενικα μου αρεσει ετσι.
 
Last edited:
Νομιζω πως οι παυλες χρησιμοπιουνται για την συζητηση και τα εισαγωγικα ισως και σε σκεψεις. Δηλ. αν σε ενα βιβλιο υπαρχουν και τα δυο, πως θα τα ξεχωριζεις; (ακομη και αν το ξεκαθαριζεις γραπτως);

Τα " " τα εχω να τα χρησιμοποιουν επισης, αν και νομιζω πως η χρηση τους ειναι για αλλο σκοπο
 

Φαροφύλακας

Υποθετικός Σοφέρ
Προσωπικό λέσχης
Πολυξένη, « » και " ", ονομάζονται καί τα δύο εισαγωγικά και δεν έχουν διαφορά στην χρήση. Είναι θέμα τής αισθητικής τού καθενός ποια θα χρησιμοποιήσει. Ο κειμενογράφος μου τα πρώτα τα ονομάζει καλλιγραφικά εισαγωγικά. :)
 
Ειλικρινα δεν το ξερα αυτο Φαροφυλακα. Και οτι ηθελα να συμπληρωσω, πως τα δευτερα τα χρησιμοποιουμε για να αποδωσουμε και "ιδιαιτερο" νοημα σε κατι.

Αλλα.. καλλιγραφικα; Μαλλον ακαλαισθητα για τα δικα μου γουστα :))))
 
Ανακάλυψα αυτό το νήμα, ψάχνοντας αν είχαμε οδηγίες για το πώς μπαίνουν τα ελληνικά εισαγωγικά στο φόρουμ...

Για το αρχικό ερώτημα που τέθηκε, θα πω ότι δεν έχω κανένα πρόβλημα, ούτε με τις παύλες, ούτε με τα εισαγωγικά. Όταν διαβάζω μου είναι το ίδιο, όταν γράφω τα χρησιμοποιώ και τα δύο, ανάλογα με τα κέφια.

Αυτό που θα ήθελα να σχολιάσω σχετικά με τη διαφορά " " και « » είναι ότι το πρώτο ζεύγος είναι τα αγγλικά εισαγωγικά και το δεύτερο τα ελληνικά. Τουλάχιστον εγώ αυτό ξέρω. Δεν είναι θέμα καλλιγραφικών και πρόχειρων. Απλώς, το αγγλικό ζεύγος έχει περάσει στη γραφή πολλών σαν πιο εύκολο και φυσικά στο ίντερνετ.
 
Last edited:
Αυτό που θα ήθελα να σχολιάσω σχετικά με τη διαφορά " " και « » είναι ότι το πρώτο ζεύγος είναι τα αγγλικά εισαγωγικά και το δεύτερο τα ελληνικά.
Κι εγώ τα ξέρω ως τα ελληνικά («») και, ας το πω απλά, τα ξένα (""). Υποστηρίζω τόσο πολύ τα ελληνικά ώστε, ακόμα κι αν γράφω σε διάφορους χώρους του ίντερνετ, θα ανοίξω ένα έγγραφο Word μόνο και μόνο για να γράψω τα δικά μας εισαγωγικά, κι από εκεί θα τα κοπιπαστώσω στο ίντερνετ. Μόνο αν βιάζομαι ή βαριέμαι θα χρησιμοποιήσω τα ξένα, πράγμα πολύ σπάνιο.

Φυσικά μπορεί κανείς να τα χρησιμοποιήσει καί τα δύο παράλληλα. Η χρήση τους ενδύκνειται όταν έχουμε παράθεμα μέσα σε παράθεμα, π.χ. «Μην τολμήσεις και μου ξαναπείς "δεν ξέρω", κατάλαβες;».
 

Αντέρωτας

Ξωτικό του Φωτός
Προσωπικό λέσχης
Σε περιπτώσεις οπου συνυπάρχουν και τα δύο τέθηκε το θεμα εαν εχουν διαφορετικες χρησεις. Δηλ. το ενα να ειναι μόνο για ειρωνία/παρομοίωση και το άλλο μόνο για παράθεση ευθύ λόγου; :χμ:
 
Last edited:

Φαροφύλακας

Υποθετικός Σοφέρ
Προσωπικό λέσχης
Εμένα παιδιά μου αρέσουν περισσότερο τα απλά (όπως τα λέω) σε σχέση με τα καλλιγραφικά, και τα προτιμώ. Επίσης, δεν τους αναγνωρίζω κάποια ουσιαστική διάκριση. Σε περιπτώσεις εμφωλευμένης παράθεσης, κάνω ακριβώς αυτό που παράθεσε πιο πάνω ο Γλωσσολάγνος.
 
Ούτε κι εγώ πιστεύω ότι υπάρχει κάποια τόσο λεπτή διάκριση σαν αυτές που αναφέρεις, Αντέρωτα. Όπως στα Ελληνικά έχουμε τέτοιο ερωτηματικό [;] και στις λατινόγραπτες γλώσσες τέτοιο [?], έτσι και με τα εισαγωγικά: πλήρης αντιστοιχία στη χρήση, απλώς διαφέρουν ως προς τη μορφή.
 
Αυτό το θέμα με είχε απασχολήσει πολύ κι εμένα. Άλλαξα πολλές φορές γνώμη και τελικά κατέληξα στα εισαγωγικά («»).

Θεωρώ πως οι παύλες είναι προτιμότερες όταν ο διάλογος παρουσιάζεται κάπως έτσι:

- Μπαμπά καλημέρα, τον μικρό μόλις τον πήρε το σχολικό, δεν έχω μάθημα τις πρώτες ώρες και θα χρειαστώ μερικά χρήματα να πάρω δώρο της μαμάς για τα γενέθλιά της.
Είπε με παιχνιδιάρικη φωνή η Ιφιγένεια.
- Καλά, καλά θα σου δώσω το βράδυ, έχεις καιρό ως το Σάββατο. Μην αργήσεις στο σχολείο σε παρακαλώ. Η μητέρα σου το ξέρει πως δεν έχεις μάθημα τις πρώτες ώρες;
- Η μαμά δεν είναι εδώ, θα κοιμόταν στης κυρίας Κατερίνας απόψε.

Και όχι έτσι:

- Μπαμπά καλημέρα, τον μικρό μόλις τον πήρε το σχολικό, δεν έχω μάθημα τις πρώτες ώρες και θα χρειαστώ μερικά χρήματα να πάρω δώρο της μαμάς για τα γενέθλιά της, - είπε με παιχνιδιάρικη φωνή η Ιφιγένεια. - Καλά, καλά θα σου δώσω το βράδυ, έχεις καιρό ως το Σάββατο. Μην αργήσεις στο σχολείο σε παρακαλώ. Η μητέρα σου το ξέρει πως δεν έχεις μάθημα τις πρώτες ώρες; - Η μαμά δεν είναι εδώ, θα κοιμόταν στης κυρίας Κατερίνας απόψε.

Και τελικά κατέληξα σε αυτό:

«Μπαμπά καλημέρα, τον μικρό μόλις τον πήρε το σχολικό, δεν έχω μάθημα τις πρώτες ώρες και θα χρειαστώ μερικά χρήματα να πάρω δώρο της μαμάς για τα γενέθλιά της», είπε με παιχνιδιάρικη φωνή η Ιφιγένεια. «Καλά, καλά θα σου δώσω το βράδυ, έχεις καιρό ως το Σάββατο. Μην αργήσεις στο σχολείο σε παρακαλώ. Η μητέρα σου το ξέρει πως δεν έχεις μάθημα τις πρώτες ώρες;» «Η μαμά δεν είναι εδώ, θα κοιμόταν στης κυρίας Κατερίνας απόψε».
 

Φαροφύλακας

Υποθετικός Σοφέρ
Προσωπικό λέσχης
Παρεμπιπτόντως, η παύλα για τους διαλόγους είναι αυτή: —

Αυτό που βλέπω να χρησιμοποιείται κατά κόρον και να την αντικαθιστά είναι το ενωτικό: -
 
Όπως υπέροχα μας λέει ο Φαροφύλακας, ο διαχωρισμός του ενωτικού και της μεγάλης θεατρικής (διαλογικά μέρη) παύλας / μην ξεχνάμε επίσης και το θέμα της διπλής παύλας [--]

Ένα ακόμα πρόβλημα που λύνεται εύκολα με τα εισαγωγικά [« »] είναι και η παύλα της απότομης διακοπής του ομιλητή:

Άρχισε να τρέχει απ' τις σκάλες. Έφτασε μπροστά μας και ούρλιαξε «Τελικά ήταν πολύ μαλά-» ξαφνικά έγινε κίτρινος· ο καθηγητής κρατούσε το σκονάκι και το ανέμιζε μπροστά του. Του κόπηκαν τα γόνατα...


 
Παρεμπιπτόντως, η παύλα για τους διαλόγους είναι αυτή: —

Αυτό που βλέπω να χρησιμοποιείται κατά κόρον και να την αντικαθιστά είναι το ενωτικό: -
Έχεις απόλυτο δίκιο σε αυτό. Είναι και αισθητικά πιο ωραίο.
Στο word το διορθώνει μόνο του συνήθως. Από το πληκτρολόγιο δεν έχω μάθει ακόμα πως να το κάνω :χμχμ:
 
Alt + 0151 ;)
Αυτού του τύπου τις τετραψήφιες συντομεύσεις δεν τις κατάλαβα ποτέ. Το δοκίμασα πεντ' έξι φορές και τζίφος. Τί κάνω λάθος πια;
Όχι ότι με νοιάζει ιδιαίτερα, διότι αν είναι κάτι που το χρειάζομαι συχνά, απλώς δημιουργώ μια δική μου, πολύ πιο εύκολη συντόμευση, ενώ αν πρόκειται για κάτι που χρειάζομαι σπάνια πηγαίνω στην Εισαγωγή συμβόλου. Απλώς απορώ γιατί το Alt + 0151 δεν πετυχαίνει.

Προσθήκη: μόλις τώρα το δοκίμασα χρησιμοποιώντας για πρώτη φορά τους αριθμούς που βρίσκονται δεξιά στο πληκτρολόγιο, και πέτυχε! Γιατί όμως με αυτούς τους αριθμούς να ισχύει η συντόμευση, ενώ με τους άλλους (πάνω από τα γράμματα) όχι; :χμχμ:
 
Top