Προσπαθώντας εδώ και καιρό να ταξινομήσω αυτούς που έχουν εκφράσει αντιδράσεις -θετικές, αρνητικές-ουδέτερες- και έχουν άποψη στο βιβλίο του Σελίν "Ταξίδι στην άκρη της νύχτας" (χωρίς να έχω εξετάσει αν το έχετε ήδη συζητήσει εσείς εδώ μέσα) τους χωρίζω στις εξής κατηγορίες:
α) Αυτοί που θεωρούν ότι είναι «αριστούργημα», «εκπληκτικό», «θαυμάσιο», «υπέροχο», κλπ, αλλά αποφεύγουν να το σχολιάσουν με περισσότερα λόγια, όσο και αν τους παρακαλέσω.
β) Αυτοί που όταν σε δημόσιο διάλογο είναι τόσο θαμπωμένοι με το βιβλίο που αν κάνω το λάθος και δημόσια θέσω σε δημοσκόπηση «Πως κρίνετε τον Σελίν, μόνο από το βιβλίο «Ταξίδι στην άκρη της νύχτας» και από τίποτα άλλο, είναι φασίστας, προδότης, αντισημίτης, επαναστάτης, χυδαίος, αριστερός αλλά κατά των αριστερών κουλτουριάρηδων, αντιπολεμικός γενικά, κλπ, εισπράττω ύβρεις «κάνε του μπαν», «δεν μπορούμε να ανεχόμαστε τέτοιες βλακείες» κλπ.
γ) Αυτοί που δεν κατάφεραν να διαβάσουν ούτε το μισό στο διάστημα ενός μήνα και το παράτησαν οριστικά, αλλά το θεωρούν «αριστούργημα», "μα ο συγγραφέας είναι καταξιωμένος", όπως η σύζυγός μου (κατά τη γνώμη μου επειδή θαμπώθηκε σε μια συζήτηση σε Λέσχη Ανάγνωσης από τις εντυπώσεις των άλλων).
δ) Αυτοί που το παράτησαν γιατί δεν άντεξαν, και δεν το σχολιάζουν.
ε) Ο φίλος μου ο Παύλος που επιμένει σώνει και καλά να το διαβάσω μέχρι το τέλος για να με κολλήσει στον τοίχο με επιχειρήματα ότι είναι ένα χάλια έργο που κακώς επέλεξα να διαβάσω.
στ) Εγώ που θα αδιαφορήσω για το αν έχει θαμπωθεί ο ένας ή ο άλλος ή έχουν πάθει αλαλία και δεν μπορούν να που με δυο λόγια τις εντυπώσεις ή να αφήσουν σχόλια για το βιβλίο και σχεδιάζω να διαιρέσω την ανάλυση του βιβλίου όπως την έχει κάνει ο Bernard Lalande στη σειρά Profil d’ une oeuvre «Voyage au bout de la nuit»,΄ώστε να αρχίσω τμηματικό σχολιασμό του βιβλίου στο μπλογκ μου, ανά κατηγορίες «Έλλειψη συνέχειας στο έργο», «κίνηση στο χρόνο, πως γράφει σαν να μην ξέρει ενώ προς το τέλος ξέρει πράγματα», «ο καλός και οι κακοί», «προβλήματα δομής», «γλώσσα δεξιού σε ρόλους υποστηρικτού των φτωχών».
Μήπως και έτσι άλαλοι βρουν τη φωνή τους.