Εγώ αυτές τις μέρες τελείωσα το βιβλίο "Είναι ένα γεφύρι στο Δρίνο" του νομπελίστα συγγραφέα Ίβο Άντριτς. Παρότι καταλαβαίνω την αξία του, δεν μπορώ να πω ότι μ' άρεσε ιδιαίτερα το βιβλίο. Θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ιστορικό μυθιστόρημα, υπό την έννοια ότι βλέπουμε την ιστορία των Βαλκανίων (τουρκοκρατία, απελευθέρωση, εξάπλωση της Αυστροουγγαρίας στα Βαλκάνια, Α' Παγκόσμιος Πόλεμος) μέσα απ' τα μάτια των κατοίκων της μικρής πόλης του Βίσεγκραντ. Αυτό που δε μ' άρεσε είναι ότι είναι πολύ απρόσωπο, για μυθιστόρημα: δεν έχει ανθρώπους για πρωταγωνιστές, αλλά ο κύριος ήρωας του μυθιστορήματος είναι το εμβληματικό γεφύρι του Βίσεγκραντ (που σώζεται ως σήμερα, όπως διάβασα στη Wikipedia). Απ' τη μέση και μετά, μπορεί να πει κανείς ότι έχουμε κι έναν πρωταγωνιστή άνθρωπο, αλλά και πάλι βλέπουμε μόνο τη δημόσια παρουσία του και την αντίδρασή του στα ιστορικά γεγονότα. Κατά τα άλλα, τα υπόλοιπα γεγονότα που περιγράφει το βιβλίο είναι σαν σύντομες κι όχι πολύ ενοποιημένες θεατρικές πράξεις.
Με ενόχλησε αρκετά επίσης και το ότι, επειδή το γεφύρι χτίστηκε την Τουρκοκρατία και θεωρείται σύμβολο σταθερότητας για την πόλη, αλλά και επειδή ο ένας ήρωας που βλέπουμε στο μεγαλύτερο μέρος του μυθιστορήματος είναι μουσουλμάνος, η Τουρκοκρατία θεωρείται κάτι σαν ιδανική περίοδος. Δεν βλέπουμε δηλαδή τόσο πολύ την άποψη της χριστιανικής και εβραιικής κοινότητας, παρά μόνο την κατανοητή ανησυχία στις αλλαγές.
Με αηδίασε επίσης καθώς στην αρχή του βιβλίου με το χτίσιμο του γεφυριού, περιγράφεται μια εκτέλεση και
μάλιστα με όλες τις λεπτομέρειες!
Γενικά, μου θύμισε λιγάκι (αν και έχουν σημαντικές διαφορές τα δύο βιβλία) ένα βιβλίο ενός Έλληνα, που διαδραματίζεται στην Άρτα κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας.
Τώρα διαβάζω τα πολυαγαπημένα Αστερίξ στα Γαλλικά: το χρυσό δρεπάνι, που είναι πολύ μοντέρνο, καθώς περιγράφεται η εγκληματικότητα σε μια μεγάλη πόλη, και τον αγώνα των αρχηγών, όπου ο δρυίδης τρελαίνεται από χτύπημα μενίρ και γίνεται χαμός, καθώς προσπαθούν να τον βοηθήσουν να συνέλθει.