Τις προηγούμενες ημέρες (και εντός ΣΚ) τελείωσα ένα πολύ ωραίο μικρό βιβλιαράκι των Αντιπόδων, το
Ναυάγιο με θεατή του Μπλούμενμπεργκ. Πρόκειται για την ιστορία της αναπαράστασης του ναυαγίου στη σκέψη (λογοτεχνία και φιλοσοφία): το πώς δηλαδή ο άνθρωπος,
παρότι ζει στη στεριά, προτιμά να αναπαριστά τη συνολική κατάστασή του μέσα στον κόσμο χρησιμοποιώντας τις φανταστικές εικόνες του θαλασσινού ταξιδιού -πιο συγκεκριμένα τη θέα ενός ναυαγίου, ως αποφυγή των κακοτυχιών/ιδιοτροπιών του βιου. Ξεκινώντας από τους προσωκρατικούς, στον Οράτιο, τον Λουκρήτιο κι από κει στον Μονταίνο, τον Γκαίτε, το Νίτσε, το Βολταίρο κλπ, ο Μπλούμενμπεργκ αφηγείται την ιστορία της πορείας της μεταφοράς του ναυαγίου και τις παραλλαγές της. Πολύ καλό, γενικά, ελαφρώς (μόνο ελαφρώς) εξειδικευμένο σε σημεία, με πολύ χρήσιμο επίμετρο του μεταφραστή.
Χθες τελείωσα ένα εξαιρετικό βιβλίο, τον
Αλλόκοτο Ελληνισμό του Σινιόσογλου. Θεωρητικά, η αφήγηση επτά μεθοριακών, σχετικά άγνωστων προσωπικοτήτων της νεοελληνικής διανόησης και της σκέψης τους απεθύνεται σε ειδήμονες. Στην πράξη όμως το βιβλίο είναι απολαυστικό. Κυριακός Αγκωνίτης, Πλήθων, Μάρουλλος Τραχανιώτης, Θεόφιλος Καϊρης, Χριστόδουλος Παμπλέκης, Παναγιώτης Σοφιανόπουλος και ο (μέγας!) Κων/νος Σιμωνίδης ζωντανεύουν στις σελίδες του βιβλίου και αποκαλύπτουν (για μένα άγνωστες) πτυχές του νεοελληνικού διαφωτισμού, σπαρταριστά επεισόδια και ενδιαφέρουσες απόψεις. Και μ'αρεσε πάρα, μα πάρα πολύ η γραφή του Σινιόσογλου (που τον σημείωσα να πάρω και υπόλοιπα γραπτά του): χωρίς να είναι πομπώδης, ώστε να καταντά ακαταλαβίστικος (όπως παρατηρώ συχνά-πυκνά σε κείμενα άλλων ομότεχνών του), χρησιμοποιεί πολύ όμορφα τη γλώσσα, γοητευτικά και -κυρίως- κατανοητά για τους μη ειδήμονες.
Το καταφχαριστήθηκα!