Σιουσάκου Έντο (Shusaku Endo): "Σιωπή" ["Chinmoku"]



Τίτλος: Σιωπή
Πρωτότυπος τίτλος: Chinmoku
Συγγραφέας: Σιουσάκου Έντο (Shusaku Endo)
Μετάφραση (από τα Αγγλικά): Κιτσικοπούλου Μαίρη
Εκδόσεις: Καστανιώτης
Χρονολογία έκδοσης: 1992 (επανέκδοση 2008)
Σελίδες: 256



Ανακάλυψα το συγκεκριμένο βιβλίο τυχαία σε μια περιήγηση μου και είναι από τις επιλογές που με δικαίωσαν. Το μοιράστηκα με τον Δία ,του οποίου η σκέψη με κεντρίζει πολλές φορές ,κ αυτή η παρουσίαση είναι μια προσπάθεια που κάνουμε από κοινού.

Ο Σιουσάκου Έντο γεννήθηκε το 1923 στο Τόκυο. Μετά τον χωρισμό των γονιών του βαφτίζεται χριστιανός ,ονομάζεται Πωλ και εξαιτίας αυτής της αλλαγής θα ταλαιπωρηθεί πολύ στην μαθητική κ εφηβική του ζωή. Το θέμα του χριστιανισμού κ της θρησκείας επηρέασε βαθιά το έργο του. Όπως λέει κ ο ίδιος:''…η καθολική θρησκεία ήταν ένα είδος έτοιμου ρούχου για μένα..έπρεπε να αποφασίσω είτε να το προσαρμόσω στο σώμα μου αυτό το έτοιμο ρούχο ,είτε να απαλλαγώ από αυτό και να βρω ένα άλλο που θα μου ταίριαζε..πολλές φορές ένιωθα ότι ήθελα να απαλλαγώ από την καθολική θρησκεία , όμως τελικά δεν το κατόρθωνα’’

Η ιστορία διαδραματίζεται στην Ιαπωνία του 1600, τον λεγόμενο αιώνα του χριστιανισμού. Δυο πορτογάλοι ιεραπόστολοι ,ο Σεμπαστιάου Ροντρίγκες που είναι κ ο βασικός μας πρωταγωνιστής κ ο πάτερ Γκαρπ ξεκινούν το 1640 από τη Λισαβόνα με τελικό προορισμό την Ιαπωνία.
Σκοπός τους να στηρίξουν τους χριστιανούς Ιάπωνες που αντιμετωπίζουν σκληρούς διωγμούς και να μάθουν για την τύχη του προκατόχου τους πατέρα Φερέιρα ,του οποίου τα ίχνη έχουν χαθεί .
Μετά από πολλούς μήνες κ πρακτικές δυσκολίες φτάνουν στον προορισμό τους με τη βοήθεια ενός χωρικού χριστιανού του Κιτσίζιρο που θα παίξει βασικό ρόλο στην πλοκή. Αρχίζουν να ασκούν κρυφά τα χριστιανικά τους καθήκοντα, ζούνε καθημερινά με το φόβο μέχρι που κάποια στιγμή τους ανακαλύπτουν. Έτσι βρίσκονται αντιμέτωποι με συλλήψεις και βασανιστήρια τόσο οι ίδιοι όσο και οι χριστιανοί χωρικοί. Ακολουθούν εκτελέσεις για παραδειγματισμό ενώ όσοι αποστατούν και ποδοπατούν το φουμιέ τους χαρίζεται η ζωή.

Μετά από αυτά τα γεγονότα θα αρχίσει η προσωπική περιπλάνηση του Ροντρίγκες τόσο πρακτικά καθώς προσπαθεί να κρυφτεί, όσο κ πνευματικά. Μια σειρά από ‘’γιατί’’ θα κυριαρχήσουν στο μυαλό του. Γιατί ο θεός δεν αντιδρά σε όλα αυτά που υποφέρουν οι πιστοί του; Γιατί μένει αμέτοχος στον πόνο τους; Γιατί σωπαίνει μπροστά στα βασανιστήρια τους;
Αρχίζει να αμφισβητεί τον θεό του, να αναρωτιέται για τον πραγματικό ρόλο του Ιούδα στην χριστιανική ιστορία. Απογοητεύεται από τις προσωπικές του δυνάμεις καθώς ονειρεύεται ένα ένδοξο, μαρτυρικό θάνατο και έρχεται αντιμέτωπος με τη Σιωπή του θεού κ την προσωπική του πτώση.

Σίγουρα πρόκειται για ένα βιβλίο που μπορεί να ερμηνευθεί με πολλούς τρόπους και να δημιουργήσει πολλά ερωτήματα. Κάποιος μπορεί να συγκινηθεί από τη δύναμη της πίστης, κάποιος να εντοπίσει την αδυναμία αυτής , να μπει στη διαδικασία να κρίνει τους χαρακτήρες κ τις πράξεις τους και κάποιος άλλος να κρίνει την διάθεση επεκτατικότητας του χριστιανισμού κ τα αποτελέσματα της. Προσωπικά έμεινα αρκετά κ στο σημείο του σωματικού πόνου μέσα από τα βασανιστήρια που οδηγούσε τους χωρικούς σε αποστασία κ άρνηση της πίστης τους. Πώς να κρίνω κάποιον για την αντοχή του στα βασανιστήρια κ στον σωματικό πόνο και πώς να τον χαρακτηρίσω καλό ή κακό χριστιανό από αυτό;

Σημείωση:
Το βιβλίο προλογίζει ο Μάρτιν Σκορτσέζε που έχει αναλάβει να το μεταφέρει κ στις κινηματογραφικές αίθουσες.
Υπάρχει επίσης ένα ενδιαφέρον εισαγωγικό σημείωμα του άγγλου μεταφραστή που μας δίνει σημαντικές πληροφορίες για την πορεία του χριστιανισμού στην Ιαπωνία και πληροφορίες σχετικά με τον Έντο κ τις αντιδράσεις που έφερε το έργο του.
 
Last edited by a moderator:
Κατά βάση η ιδέα και η παρουσίαση είναι της Μαντυ, οπότε τα εύσημα πάνε εκεί. Το βιβλίο είναι υπέροχο, αυτό που μου έχει μείνει έντονα είναι το αίσθημα τιμής των Ιαπώνων...φτάνει απλά να ακουμπήσεις το πόδι σου στο φουμιέ για να απαρνηθείς την πίστη σου.
 
Πολύ καλή η παρουσίαση σου Μανταλένα, όπως και το βιβλίο είναι αρκετά ενδιαφέρον.
Το θέμα του όμως με θλίβει. Πάντα με ενοχλεί να διαβάζω για τον χριστιανικό
προσηλυτισμό. Είναι μία καθαρά εμπορική πράξη και το αφήνει να εννοηθεί το βιβλίο.
Για να ανοίξουν οι εμπορικοί δρόμοι με νέες περιοχές, αρχικά προσπαθούσαν να τους
προσηλυτίσουν για να πετύχουν ευκολότερα τον σκοπό τους.
Οι ιεραπόστολοι ήταν οι ανιχνευτές των μεγάλων ευρωπαϊκών δυνάμεων.
Τουλάχιστον σε αυτήν την περίπτωση ήταν ειρηνικοί και δεν ήταν σαν την καταστρεπτική
για τον Ελληνικό Πολιτισμό επικράτηση τους.
 
...και μετά από δυο χρόνια (γύρω στο ενάμιση μετά που το διάβασα) επέστρεψα (κάλιο αργά παρά ποτέ)

Αν και νοιώθω αποστασιοποιημένος από την θρησκεία (γενικά) το βρήκα πολύ ενδιαφέρον ανάγνωσμα. Η εσωτερική πάλη του ανθρώπου για να διατηρήσει τα ιδανικά του σε ένα εχθρικό περιβάλλον και η διαφορά της θεωρίας από την πραγματικότητα είναι από μόνο του ένα πολύ δυνατό θέμα και ο συγγραφέας το χειρίζεται με μαεστρία.

Ανυπομονώ για την ταινία και ο Σκορτσέζε μου αρέσει ακόμα και σε σχετικά αδύναμες στιγμές του, με επικεφαλής του καστ όμως τον Σπάιντερμαν Γκάρφιλντ και τις οργισμένες γροθιές του Λίαμ Νίσον κρατάω μικρό καλάθι (αν και κατά βάθος ελπίζω να διαψευστώ)
 

Φιλιπ

Δαγεροτύπης
και γω το εχω διαβάσει και περιμένω την ταινία! μ'αρέσει ο Σκορτσέζε αλλά την τελευταια φορά που ασχοληθηκε με θρησκευτικό θέμα (Ο τελευταιος πειρασμός) καλύτερα να μην το 'κανε. πολύ καλύτερο το βιβλίο. (ως συνήθως βέβαια). ιδωμεν....
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
(και καταπληκτική μουσική επένδυση, τότε, από τον Πίτερ Γκάμπριελ.. :πάνω: )
 

Φιλιπ

Δαγεροτύπης
το soundtrack του πητερ γκαμπριελ ηταν αριστουργηματικο! αλλα η ταινία .. δεν ξερω καπως μου φανηκε. ο γουιλεμ νταφοε με τον χαρβει καιτελ με την αμερικανικη προφορα να τα λενε στην ερημο της γιουτα δεν μ επειθε για μεσανατολίτικη κατασταση :ωιμέ:
A! και επίσης ο διαβολος στο τελος στο βιβλιο ειναι μαυράκι και για να μην βγει ρατσιστικο στην αμερικη και για πιο politically correct τον εκανε ξανθο αγγελο ο Μαρτιν ....
μου την δινουν κατι τετοιες παρεμβασεις :(
 
Last edited:
Top