Β’ Μέρος
Λίγα λόγια για την ιστορία
Ο ανηψιός επέστρεψε για διακοπές στην Ελλάδα και συναντήθηκε με τον θείο του που του διηγήθηκε ένα μέρος της ιστορίας του και συγκεκριμένα την πορεία της ζωής του σε σχέση με τα μαθηματικά: τις σπουδές του, πως πήρε τη απόφαση να ασχοληθεί με την "Εικασία του Γκόλντμπαχ" και πως αυτή καθόριζε κάθε βήμα που έκανε σε όλες τις επιμέρους πτυχές της ζωής του.
Από την ταινία "Solaris": "But love is a feeling we can experience but never explain."

Έρωτας η αφορμή
«Τους μεγάλους έρωτες συχνά τους γεννάει η μοναξιά» και ως μοναχοπαίδι αρχικά χανόταν στον κόσμο των μαθηματικών στον οποίο είχε κλίση από μικρός. Την ακολούθησε με την στήριξη του πατέρα του, καθώς εκείνος ήξερε «… εξ ιδίας πείρας ότι ο άνθρωπος τα καταφέρνει καλύτερα μόνον εκεί που τον οδηγεί το ταλέντο του....». Στην διάρκεια των σπουδών του, αφορμή για να ξεστρατίσει μια φορά έξω από την μαθηματική διαδρομή του, ήταν ο έρωτας που έζησε με την Ιζόλδη. Και η άδοξη λήξη του ήταν η αιτία να εισχωρήσει πιο βαθιά στον κόσμο των μαθηματικών, στο σίγουρο αποκούμπι που δεν τον είχε προδώσει, αλλά αντίθετα τον έκανε να νιώθει γεμάτος και πλήρης. Μέσα από εκεί σκέφτηκε να την κερδίσει, λύνοντας ένα άλυτο μαθηματικό πρόβλημα και θα την έκανε πάλι δική του!, αφού η φήμη της ιδιοφυΐας του την είχε ελκύσει σε εκείνον.
Δεν υπήρξε όμως καμιά ανατροφοδότηση με την πραγματικότητα για αυτή του την απόφαση, η Ιζόλδη είχε προχωρήσει την ζωή της με έναν γάμο, ενώ εκείνος "νυμφεύθηκε" το τραύμα που του έγινε βίωμα μέσω της "Εικασίας του Γκόλντμπαχ".
Η υποκειμενική έννοια του χρόνου
Η απόφαση να ασχοληθεί με την "Εικασία του Γκόλντμπαχ" έγινε στόχος της ζωής του, όταν αναλογίστηκε ότι ο χρόνος για τους μαθηματικούς μετράει διαφορετικά. Και αφού βρίσκονταν στην παραγωγική ηλικία για τον τομέα του, όφειλε να ακολουθήσει τον στόχο του.
Αν και μαθηματικό μυαλό όμως, δεν υπολόγισε καμία άλλη παράμετρο σε αυτή του την απόφαση, απλά αντικατέστησε όλη την υπόλοιπη ζωή του με την έρευνα της Εικασίας. Δεν έβαλε έστω ένα χρονικό όριο, αυτό μπήκε έπειτα από τα γεγονότα της ζωής με την ένδειξη του τερματισμού, όπως όταν τελειώνει ο χρόνος στο διαγώνισμα που γράφεις και η λήξη έρχεται αμείλικτη και δεν υπολογίζει αν πρόλαβες να γράψεις όλες τις απαντήσεις.
Διαίσθηση – Λογική
«Μέσα από καθαρά λογικές σκέψεις δεν μπορούμε να αποκτήσουμε απολύτως καμία νέα γνώση για τον φυσικό κόσμο.» Albert Einstein
Ο θείος Πέτρος στην διήγησή του αναφέρει αρκετές φορές την λέξη διαίσθηση, όχι τυχαία όμως, μιας και η διαισθητική λογική είναι ένα «εργαλείο» που χρησιμοποιείται στα μαθηματικά. Η αναφορά του όμως στην διαίσθηση μου μοιάζει πιο πολύ σαν ένας τρόπος να δικαιολογεί και να ερμηνεύει υποκειμενικά τις αποφάσεις του.
Η διαίσθηση είναι η κατανόηση, η άμεση γνώση χωρίς την συμβολή της λογικής σκέψης, -αν είναι σωστή τότε θα αποδειχθεί από την πραγματικότητα. Η διαίσθηση μας βάζει σε ένα δρόμο που αισθανόμαστε ότι θα βγει σωστός και μόνο όταν τον διανύσουμε, η πραγματική γνώση που θα έχουμε αποκομίσει για αυτόν, θα είναι η απόδειξη ότι η διαίσθηση μας οδήγησε σωστά. Αν όμως εκεί που θα οδηγηθούμε είναι ένα άλλο μέρος από αυτό που είχαμε «δει» αρχικά, τότε η διαίσθηση δεν ήταν σωστή. Η πιο σωστά, όσον αφορά τον Πέτρο, δεν έφτασε εκεί που έφτασε δια μέσου της διαίσθησης, αλλά μέσω ενός λογικού ειρμού σκέψεων, καθώς βάφτισε διαίσθηση την ανάγκη του να βρει στο τέλος του δρόμου την όαση που είχε προαποφασίσει ότι ήθελε να βρει, αλλά δεν είχε καν ονειρευτεί την μορφή της.
Ο θείος Πέτρος περιχαρακώθηκε με λογικές κινήσεις και άφησε να οδηγήσει την ζωή του μια εμμονή και καταστάσεις που δεν έχουν σχέση με την διαίσθηση: όταν ο Ινδός μαθηματικός είχε μία από τις πολλές «υποψίες» του, με την συγκεκριμένη να αφορά την Εικασία (με την διαίσθησή του να είναι εκπληκτική όπως ανάφεραν και άλλοι μαθηματικοί), προτίμησε να την παραμερίσει και ούτε καν να την συλλογιστεί, απλά και μόνο γιατί δεν ήταν σύμφωνη με το συμπέρασμα που ήθελε να βγάλει! Έγινε κρυψίνους και δεν ανάφερε σε κανένα τι ερευνούσε, με αποτέλεσμα να μην έχει επαφή με τις τρέχουσες εξελίξεις που επηρέασαν αρνητικά την έρευνά του και αποκόπηκε σταδιακά και από την υπόλοιπη κοινωνική ζωή.
"Εφιάλτες και ονειρότοποι"
Ο τίτλος είναι από ένα βιβλίο με διηγήματα του Στίβεν Κινγκ, που μου ταίριαξε με τα αγχώδη όνειρα που έβλεπε ο Πέτρος: όνειρα που τα μετέτρεπαν σε εφιάλτες οι διάφορες μορφές που έπαιρναν οι αριθμοί στον ύπνο του. Τις κρίσεις αμφιβολίας που είχε και η απόγνωση που ένιωθε δεν ήταν όπως νόμιζε ωδίνες του τοκετού (της γέννησης της λύσης), αλλά ενός ρολογιού που χτύπαγε και του υπενθύμιζε ότι ο χρόνος του λιγοστεύει.
Τον εφιάλτη του, το δύο στην εκατοστή ενσαρκωμένο ως δύο ομοζυγωτικά δίδυμα κορίτσια, τον φαντάστηκα με τα κοριτσάκια από την ταινία «Λάμψη» του Κιούμπρικ (βασισμένο στο ομόνυμο βιβλίο του Σ. Κινγκ) κι ομολογώ ότι τότε ένιωσα για λίγο την απόγνωσή του.

Επιστροφή
Η ήττα του ήρθε με την απόδειξη ενός αφανούς μαθηματικού ότι «Η αλήθεια δεν είναι πάντοτε αποδείξιμη» , αφού τότε συνειδητοποίησε ότι η Εικασία που μελετούσε υπάρχει περίπτωση να εμπίπτει σε αυτήν. Χρησιμοποίησε για άλλη μια φορά τον όρο διαίσθηση για την βεβαίωση αυτή –«μια πρόταση τόσο στοιχειώδης και απλή στην διατύπωσή της, και ταυτόχρονα τόσο δύσκολο να προσεγγιστεί με τα εργαλεία της συστημικής λογικής, δεν υπάρχει άλλη εξήγηση»- ότι είχε αναλάβει δηλαδή να λύσει ένα άλυτο πρόβλημα. Διαίσθηση πραγματική ή όχι, ήταν ένας τρόπος για να το κλείσει όλο αυτό ομαλά μέσα του.
Η Ιζόλφη ήταν μια Ιθάκη, σύμφωνα με τα λεγόμενα του, που τον έβγαλε στον δρόμο και έζησε ότι και όπως έζησε. Στο τέλος επέστρεψε στην Ελλάδα, στην ασφάλεια της απομόνωσης του σπιτιού του και στην ηρεμία που του έδινε το σκάκι και η κηπουρική.
«Οι μεγάλες αλήθειες στη ζωή είναι απλές».
(@Ειφφελ όσο αφορά τις φράσεις κι εγώ το δεύτερο αυτό μέρος το ένιωσα διαφορετικό σε σχέση με το πρώτο, είχε ένα δυο νομίζω αλλά ενταγμένες μέσα στο πλαίσιο των μαθηματικών και αν δεν το είχα στο νου μου δεν θα μου έκαναν αίσθηση. )
Λίγα λόγια για την ιστορία
Ο ανηψιός επέστρεψε για διακοπές στην Ελλάδα και συναντήθηκε με τον θείο του που του διηγήθηκε ένα μέρος της ιστορίας του και συγκεκριμένα την πορεία της ζωής του σε σχέση με τα μαθηματικά: τις σπουδές του, πως πήρε τη απόφαση να ασχοληθεί με την "Εικασία του Γκόλντμπαχ" και πως αυτή καθόριζε κάθε βήμα που έκανε σε όλες τις επιμέρους πτυχές της ζωής του.
Από την ταινία "Solaris": "But love is a feeling we can experience but never explain."

Έρωτας η αφορμή
«Τους μεγάλους έρωτες συχνά τους γεννάει η μοναξιά» και ως μοναχοπαίδι αρχικά χανόταν στον κόσμο των μαθηματικών στον οποίο είχε κλίση από μικρός. Την ακολούθησε με την στήριξη του πατέρα του, καθώς εκείνος ήξερε «… εξ ιδίας πείρας ότι ο άνθρωπος τα καταφέρνει καλύτερα μόνον εκεί που τον οδηγεί το ταλέντο του....». Στην διάρκεια των σπουδών του, αφορμή για να ξεστρατίσει μια φορά έξω από την μαθηματική διαδρομή του, ήταν ο έρωτας που έζησε με την Ιζόλδη. Και η άδοξη λήξη του ήταν η αιτία να εισχωρήσει πιο βαθιά στον κόσμο των μαθηματικών, στο σίγουρο αποκούμπι που δεν τον είχε προδώσει, αλλά αντίθετα τον έκανε να νιώθει γεμάτος και πλήρης. Μέσα από εκεί σκέφτηκε να την κερδίσει, λύνοντας ένα άλυτο μαθηματικό πρόβλημα και θα την έκανε πάλι δική του!, αφού η φήμη της ιδιοφυΐας του την είχε ελκύσει σε εκείνον.
Δεν υπήρξε όμως καμιά ανατροφοδότηση με την πραγματικότητα για αυτή του την απόφαση, η Ιζόλδη είχε προχωρήσει την ζωή της με έναν γάμο, ενώ εκείνος "νυμφεύθηκε" το τραύμα που του έγινε βίωμα μέσω της "Εικασίας του Γκόλντμπαχ".
Η υποκειμενική έννοια του χρόνου
Η απόφαση να ασχοληθεί με την "Εικασία του Γκόλντμπαχ" έγινε στόχος της ζωής του, όταν αναλογίστηκε ότι ο χρόνος για τους μαθηματικούς μετράει διαφορετικά. Και αφού βρίσκονταν στην παραγωγική ηλικία για τον τομέα του, όφειλε να ακολουθήσει τον στόχο του.
Αν και μαθηματικό μυαλό όμως, δεν υπολόγισε καμία άλλη παράμετρο σε αυτή του την απόφαση, απλά αντικατέστησε όλη την υπόλοιπη ζωή του με την έρευνα της Εικασίας. Δεν έβαλε έστω ένα χρονικό όριο, αυτό μπήκε έπειτα από τα γεγονότα της ζωής με την ένδειξη του τερματισμού, όπως όταν τελειώνει ο χρόνος στο διαγώνισμα που γράφεις και η λήξη έρχεται αμείλικτη και δεν υπολογίζει αν πρόλαβες να γράψεις όλες τις απαντήσεις.
Διαίσθηση – Λογική
«Μέσα από καθαρά λογικές σκέψεις δεν μπορούμε να αποκτήσουμε απολύτως καμία νέα γνώση για τον φυσικό κόσμο.» Albert Einstein
Ο θείος Πέτρος στην διήγησή του αναφέρει αρκετές φορές την λέξη διαίσθηση, όχι τυχαία όμως, μιας και η διαισθητική λογική είναι ένα «εργαλείο» που χρησιμοποιείται στα μαθηματικά. Η αναφορά του όμως στην διαίσθηση μου μοιάζει πιο πολύ σαν ένας τρόπος να δικαιολογεί και να ερμηνεύει υποκειμενικά τις αποφάσεις του.
Η διαίσθηση είναι η κατανόηση, η άμεση γνώση χωρίς την συμβολή της λογικής σκέψης, -αν είναι σωστή τότε θα αποδειχθεί από την πραγματικότητα. Η διαίσθηση μας βάζει σε ένα δρόμο που αισθανόμαστε ότι θα βγει σωστός και μόνο όταν τον διανύσουμε, η πραγματική γνώση που θα έχουμε αποκομίσει για αυτόν, θα είναι η απόδειξη ότι η διαίσθηση μας οδήγησε σωστά. Αν όμως εκεί που θα οδηγηθούμε είναι ένα άλλο μέρος από αυτό που είχαμε «δει» αρχικά, τότε η διαίσθηση δεν ήταν σωστή. Η πιο σωστά, όσον αφορά τον Πέτρο, δεν έφτασε εκεί που έφτασε δια μέσου της διαίσθησης, αλλά μέσω ενός λογικού ειρμού σκέψεων, καθώς βάφτισε διαίσθηση την ανάγκη του να βρει στο τέλος του δρόμου την όαση που είχε προαποφασίσει ότι ήθελε να βρει, αλλά δεν είχε καν ονειρευτεί την μορφή της.
Ο θείος Πέτρος περιχαρακώθηκε με λογικές κινήσεις και άφησε να οδηγήσει την ζωή του μια εμμονή και καταστάσεις που δεν έχουν σχέση με την διαίσθηση: όταν ο Ινδός μαθηματικός είχε μία από τις πολλές «υποψίες» του, με την συγκεκριμένη να αφορά την Εικασία (με την διαίσθησή του να είναι εκπληκτική όπως ανάφεραν και άλλοι μαθηματικοί), προτίμησε να την παραμερίσει και ούτε καν να την συλλογιστεί, απλά και μόνο γιατί δεν ήταν σύμφωνη με το συμπέρασμα που ήθελε να βγάλει! Έγινε κρυψίνους και δεν ανάφερε σε κανένα τι ερευνούσε, με αποτέλεσμα να μην έχει επαφή με τις τρέχουσες εξελίξεις που επηρέασαν αρνητικά την έρευνά του και αποκόπηκε σταδιακά και από την υπόλοιπη κοινωνική ζωή.
"Εφιάλτες και ονειρότοποι"
Ο τίτλος είναι από ένα βιβλίο με διηγήματα του Στίβεν Κινγκ, που μου ταίριαξε με τα αγχώδη όνειρα που έβλεπε ο Πέτρος: όνειρα που τα μετέτρεπαν σε εφιάλτες οι διάφορες μορφές που έπαιρναν οι αριθμοί στον ύπνο του. Τις κρίσεις αμφιβολίας που είχε και η απόγνωση που ένιωθε δεν ήταν όπως νόμιζε ωδίνες του τοκετού (της γέννησης της λύσης), αλλά ενός ρολογιού που χτύπαγε και του υπενθύμιζε ότι ο χρόνος του λιγοστεύει.
Τον εφιάλτη του, το δύο στην εκατοστή ενσαρκωμένο ως δύο ομοζυγωτικά δίδυμα κορίτσια, τον φαντάστηκα με τα κοριτσάκια από την ταινία «Λάμψη» του Κιούμπρικ (βασισμένο στο ομόνυμο βιβλίο του Σ. Κινγκ) κι ομολογώ ότι τότε ένιωσα για λίγο την απόγνωσή του.


Επιστροφή
Η ήττα του ήρθε με την απόδειξη ενός αφανούς μαθηματικού ότι «Η αλήθεια δεν είναι πάντοτε αποδείξιμη» , αφού τότε συνειδητοποίησε ότι η Εικασία που μελετούσε υπάρχει περίπτωση να εμπίπτει σε αυτήν. Χρησιμοποίησε για άλλη μια φορά τον όρο διαίσθηση για την βεβαίωση αυτή –«μια πρόταση τόσο στοιχειώδης και απλή στην διατύπωσή της, και ταυτόχρονα τόσο δύσκολο να προσεγγιστεί με τα εργαλεία της συστημικής λογικής, δεν υπάρχει άλλη εξήγηση»- ότι είχε αναλάβει δηλαδή να λύσει ένα άλυτο πρόβλημα. Διαίσθηση πραγματική ή όχι, ήταν ένας τρόπος για να το κλείσει όλο αυτό ομαλά μέσα του.
Η Ιζόλφη ήταν μια Ιθάκη, σύμφωνα με τα λεγόμενα του, που τον έβγαλε στον δρόμο και έζησε ότι και όπως έζησε. Στο τέλος επέστρεψε στην Ελλάδα, στην ασφάλεια της απομόνωσης του σπιτιού του και στην ηρεμία που του έδινε το σκάκι και η κηπουρική.
«Οι μεγάλες αλήθειες στη ζωή είναι απλές».
(@Ειφφελ όσο αφορά τις φράσεις κι εγώ το δεύτερο αυτό μέρος το ένιωσα διαφορετικό σε σχέση με το πρώτο, είχε ένα δυο νομίζω αλλά ενταγμένες μέσα στο πλαίσιο των μαθηματικών και αν δεν το είχα στο νου μου δεν θα μου έκαναν αίσθηση. )