Τί λέει ένας άθεος στο "Χριστός Ανέστη";

Ίζι

Κυρά των Σκιών
Πως γίνεται αγαπητή να κάνεις απολογία πίστεως σε κάτι που..δεν πιστεύεις; Εσείς οι ίδιοι αφού δεν πιστεύετε γιατι «αναμοχλεύετε» τις καταστάσεις και γινονται χειρότερα απ ότι είναι; Και συγγνώμη αλλά ούτε το «σφίξιμο» φιλικών και οικογενειακών δεσμών το θεωρώ δικαιολογία. Πάνω σε αυτό φέρει πρωτίστως η εκκλησία μεγάλη ευθύνη η οποία επιτρέπει σε ανθρώπους άπιστους (και ας μην ακουστεί αυτό βαρύ παρακαλώ), να συμμετέχουν στα μυστήρια της εκκλησίας.
Νιώθω ότι παραήμουν ειλικρινής σ' αυτό το νήμα και να που βρίσκομαι να πρέπει να απολογηθώ. Δεν με ενδιαφέρει αν το θεωρείς δικαιολογία ή όχι. Είναι ο καθαρός και μόνος λόγος για τον οποίο θα ήθελα να το κάνω. Η εκκλησία εννοείται ότι θα επιτρέπει στους πάντες να συμμετέχουν στις τελετές της, εφόσον πληρώνουν αδρά γι' αυτές. Απ' την άλλη βέβαια έχετε το δίκιο σας όσοι υποστηρίζετε ότι οι άπιστοι (δεν είναι καθόλου βαρύς χαρακτηρισμός, ολόσωστος είναι) θα ήταν καλύτερο να μην συμμετέχουν στα εκκλησιαστικά μυστήρια. Αυτό δεν μπορώ να μην το αναγνωρίσω.
 
Last edited:
Βασικά το ίδιο το "Πιστεύω" είναι ένα τυποποιημένο κείμενο ώστε ο "πιστός" να πει ότι πιστεύει αυτό που "πρέπει" να πιστεύει. Οπότε εμείς οι "άπιστοι" όταν σε ένα μυστήριο χρησιμοποιούμε το "Πιστεύω" το χρησιμοποιούμε για τον ίδιο ακριβώς λόγο για τον οποίο κατασκευάστηκε. Αν θα θέλαμε να είμαστε σωστοί, ο κάθε νονός θα έπρεπε να περιγράψει ειλικρινώς τι πιστεύει για το δόγμα της εκκλησίας και η εκκλησία θα έπρεπε να εξετάσει θεολογικά αν τα πιστεύω του είναι όντως ορθόδοξα και τότε να δεχτεί να τσιμπήσει το 100ρικάκι του. Το να παπαγαλίσει ο νονός το "φως εκ φωτός" (τρίχες! ούτε καν αυτό, από μέσα το διαβάζει) είναι για τα μάτια του κόσμου. Αφού λοιπόν μιλάμε για μια τελετή καθαρά τυπική για όλους τους παρευρισκόμενους στο μυστήριο πού είναι το πρόβλημα;
 
Πάνω σε αυτό φέρει πρωτίστως η εκκλησία μεγάλη ευθύνη η οποία επιτρέπει σε ανθρώπους άπιστους (και ας μην ακουστεί αυτό βαρύ παρακαλώ), να συμμετέχουν στα μυστήρια της εκκλησίας.

Βαρύ δεν ακούστηκε, αλλά κάπως περίεργο...

Τι έπρεπε να κάνει η Εκκλησία ακριβώς; Να εγκαταστήσει έξω από κάθε ναό ένα "πιστόμετρο", για να ανακαλύπτει όσους δεν πιστεύουν και να τους "ρίχνει πόρτα";
Και για να ακριβολογούμε, ποιος ακριβως είναι ο ορισμός της Πίστης;

Όσο για τα χρόνια που άντεξε το ιερατείο... Τι να πω.
Ο Βουδισμός και ο Ιουδαισμός είναι παλαιότερες θρησκείες που άντεξαν στο χρόνο και αυτό δεν έχει καμια σχέση με την ανάσταση κάποιου μυθικού προσώπου.

Να κάνω και μια ερώτηση.
Το 90% είναι δικιά σου αυθαίρετη άποψη ή είναι κάποιο επίσημο στατιστικό στοιχείο;
Στο λέω διότι στο εργοστάσιο όπου εργάζομαι ,τουλάχιστο ένα 80% συμμετέχει κανονικά σε θρησκευτικές εκδηλώσεις και παραδόσεις...
 
Last edited:

Αντέρωτας

Ξωτικό του Φωτός
Προσωπικό λέσχης
Δεν με απασχολεί πάρα πολύ το να μου πουν ‘Χριστός Ανέστη’, εξάλλου ευχή είναι.
Χριστός Ανέστη λοιπον, σε σενα και σε οσους αγαπας :))))

Αφού λοιπόν μιλάμε για μια τελετή καθαρά τυπική για όλους τους παρευρισκόμενους στο μυστήριο πού είναι το πρόβλημα;
Απο θρησκευτική αποψη αυτό ειναι απο μονο του προβληματικό.
 
Σύμφωνοι αλλά η συμμετοχή του απίστου σε μια διαδικασία ούτως ή άλλως γελοιωδώς επιφανειακής είναι το λιγότερο σημαντικό πρόβλημα. Στην τελική αν την θεωρούσε σημαντική ο ιερέας θα την έκανε τζάμπα (άλλωστε μισθοδοτείται για την παροχή θρησκευτικών υπηρεσιών) και δεν θα εκβίαζε τους γονείς που έχουν τελέσει πολιτικό να κάνουν και θρησκευτικό γάμο για να βαφτίσει το παιδί τους (αρνούμενος να βαφτίσει το παιδί δεν θέτει εκτός εκκλησίας έναν άνθρωπο -το παιδί- για αιτίες που δεν είναι δικής του υπαιτιότητας; )
 
Εγώ πάντως όταν πηγαίνω στην εκκλησία για παραβρεθώ σε μια τελετή, νοιώθω απλά σαν να πηγαίνω σε ένα ξένο σπίτι. Δε θεωρώ ότι είμαι μέρος του μυστηρίου. Προφανώς κάποιοι το βλέπουν διαφορετικά (και μπορεί να έχουν δίκιο από την πλευρά τους), αλλά για μένα δεν ισχύει αυτό.

Αραγκορν, να σου θυμίσω ότι ο Χριστός συναναστρεφόταν με μια πόρνη, έναν ληστή, με τελώνες και φαρισέους, κλπ; Ότι είπε να αγαπάμε αλλήλους; Ότι όλοι είναι ευπρόσδεκτοι στον οίκο του θεού;
Μάλλον όμως οι σύγχρονοι χριστιανοί θα ξέρουν καλύτερα.

Σύμφωνοι αλλά η συμμετοχή του απίστου σε μια διαδικασία ούτως ή άλλως γελοιωδώς επιφανειακής είναι το λιγότερο σημαντικό πρόβλημα. Στην τελική αν την θεωρούσε σημαντική ο ιερέας θα την έκανε τζάμπα (άλλωστε μισθοδοτείται για την παροχή θρησκευτικών υπηρεσιών) και δεν θα εκβίαζε τους γονείς που έχουν τελέσει πολιτικό να κάνουν και θρησκευτικό γάμο για να βαφτίσει το παιδί τους (αρνούμενος να βαφτίσει το παιδί δεν θέτει εκτός εκκλησίας έναν άνθρωπο -το παιδί- για αιτίες που δεν είναι δικής του υπαιτιότητας; )
Αυτό είναι θέμα ιερέα. Οι περισσότεροι βαφτίζουν κανονικά παιδιά που προήλθαν από πολιτικό γάμο.
 

Αντέρωτας

Ξωτικό του Φωτός
Προσωπικό λέσχης
(αρνούμενος να βαφτίσει το παιδί δεν θέτει εκτός εκκλησίας έναν άνθρωπο -το παιδί- για αιτίες που δεν είναι δικής του υπαιτιότητας; )
Μα ισχυει κατι τετοιο; Αυτο που ξερω οτι ισχυει σιγουρα ειναι για τους νονους, αλλα οχι για τους γονεις, αφου οπως ειπες, συμφωνα με τη λογικη της εκκλησιας θα απεκλειε ενα παιδι απο τη συμμετοχη.

(Μια γνωστη μου ειχε παντρευτει με πολιτικο γαμο αλλα βαφτισε κανονικα τα παιδια της. )
 
Αραγκορν, να σου θυμίσω ότι ο Χριστός συναναστρεφόταν με μια πόρνη, έναν ληστή, με τελώνες και φαρισέους, κλπ; Ότι είπε να αγαπάμε αλλήλους; Ότι όλοι είναι ευπρόσδεκτοι στον οίκο του θεού;
Μάλλον όμως οι σύγχρονοι χριστιανοί θα ξέρουν καλύτερα.
.

Σωστή παρατήρηση Γιουκ!:πάνω:

Οι απαγορεύσεις και οι περιορισμοί μάλλον άλλα πράγματα θυμίζουν, παρά την διδασκαλία του Ιησού!
 
Μα ισχυει κατι τετοιο; Αυτο που ξερω οτι ισχυει σιγουρα ειναι για τους νονους, αλλα οχι για τους γονεις, αφου οπως ειπες, συμφωνα με τη λογικη της εκκλησιας θα απεκλειε ενα παιδι απο τη συμμετοχη.

(Μια γνωστη μου ειχε παντρευτει με πολιτικο γαμο αλλα βαφτισε κανονικα τα παιδια της. )
Νομίζω ότι είναι θέμα του μητροπολίτη. Εδώ πάντως έχω πολλά παραδείγματα παντρεμένων με πολιτικό που κάνουν θρησκευτικό για να βαφτίσουν τα παιδιά τους.
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Βασικά το ίδιο το "Πιστεύω" είναι ένα τυποποιημένο κείμενο ώστε ο "πιστός" να πει ότι πιστεύει αυτό που "πρέπει" να πιστεύει. Οπότε εμείς οι "άπιστοι" όταν σε ένα μυστήριο χρησιμοποιούμε το "Πιστεύω" το χρησιμοποιούμε για τον ίδιο ακριβώς λόγο για τον οποίο κατασκευάστηκε. Αν θα θέλαμε να είμαστε σωστοί, ο κάθε νονός θα έπρεπε να περιγράψει ειλικρινώς τι πιστεύει για το δόγμα της εκκλησίας και η εκκλησία θα έπρεπε να εξετάσει θεολογικά αν τα πιστεύω του είναι όντως ορθόδοξα και τότε να δεχτεί να τσιμπήσει το 100ρικάκι του. Το να παπαγαλίσει ο νονός το "φως εκ φωτός" (τρίχες! ούτε καν αυτό, από μέσα το διαβάζει) είναι για τα μάτια του κόσμου. Αφού λοιπόν μιλάμε για μια τελετή καθαρά τυπική για όλους τους παρευρισκόμενους στο μυστήριο πού είναι το πρόβλημα;
Πάντως, σύμφωνα με αυτήν την λογική, ειδικά οι κομμουνιστές θα έπρεπε να υπογράφουν εκείνο το ρημάδι το χαρτί, τότε, (που προφανώς και πολλοί το κάνανε) αντί να αφήνουν να τους στέλνουν στην Μακρόνησο.
 
Κάνοντας μία πρόχειρη στατιστική εκτίμηση για το ποσοστό των Χριστιανών -το δείγμα είναι ο περίγυρός μου (δουλειά,φίλοι,συγγενείς και γνωστοί)- θα έλεγα ότι η μεγάλη πλειοψηφία γύρω στο 80-85% πιστεύει λιγότερο ή περισσότερο φανατικά. Αυτό το διαπίστωσα τα τελευταία χρόνια που ήρθα σε επαφή με περισσότερο κόσμο καθώς η στενότερη παρέα μου δεν ανήκε σε αυτή την κατηγορία.
Έτσι είναι λίγο φυσικό να ακούς 'χριστός ανέστη' αυτές τις ημέρες, καθότι είναι πολλοί και δεν τους περνά καν από το μυαλό ότι κάποιος δεν πιστεύει. Νομίζω εξάλλου ότι είναι και λίγο σα να λένε 'καλημέρα' , τους βγαίνει αυτόματα. Ανάλογα από που προέρχεται η ευχή θα απαντήσω 'χρόνια πολλά' ή 'ελέγχεται'
Εξάλλου και ο μουσουλμάνος συνάδελφος μου εύχεται 'χρόνια πολλά' , είναι γιορτή και γι' αυτό δίνει την ευχή του, το χαιρετισμό του .
Σε κάθε περίπτωση δεν θα ανοίξω συζήτηση με τον καθένα .Κάθε φορά που το έκανα το μετάνοιωσα, κυρίως γιατί δεν νομίζω πως κατέχω όλες τις απαντήσεις περί της μεταφυσικής. Δεν θέλω να είμαι σαν αυτούς(χριστιανούς ,μουσουλμάνους,εβραίους) που νοιώθουν σίγουροι και φωτισμένοι με την αλήθεια .
 
Πριν καμποσο καιρο ειχα ακουσει για μια γνωστη μου αθεη που παντρευτηκε με θρησκευτικο γαμο επειδη λεει ηταν ρομαντικη και ηθελε να βαλει νυφικο κλπ.
Δεν της είπε κανένας οτι μπορεί να βάλει νυφικό και στο Δημαρχείο; :))
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Κι εγώ αυτό σκέφτηκα. Μάλλον ήθελε όλο το ρομαντικό πακέτο.
 
Η λογική της Ορθόδοξης Εκκλησίας ήταν πάντα να λειτουργεί κατ΄οικονομίαν δηλαδή να κάνει το ποιο ανώδυνο για όλους παρακάμπτοντας πολλές φορές κανόνες και αποφάσεις, γι’αυτό επέζησε και τόσους αιώνες. Τώρα όσον αφορά τις βαφτίσεις κανένας ιερέας δεν έχει δικαίωμα να αρνηθεί από κάποιον να γίνει μέλος της Εκκλησίας αφού έχουμε αποδεχτεί και τον νηπιοβαπτισμό, εξάλλου οι πρώτοι χριστιανοί ήταν ειδωλολάτρες πριν βαπτιστούν και μάλιστα μπορείς να δώσεις ότι όνομα θες αφού τα χριστιανικά ονόματα δεν ήταν χριστιανικά πριν γίνουν χριστιανικά. Οι ιερείς που φέρνουν αντιρρήσεις είτε είναι απαίδευτοι είτε βάζουν τις προσωπικές τους απόψεις πάνω από το πνεύμα της Εκκλησίας στη λογική ότι είμαι ο εκπρόσωπος του Θεού και θα κάνετε ότι θέλω. Η αλήθεια είναι ότι έχουμε πάρει λίγο ελαφρά το θέμα της πίστης, όσοι πιστεύουν φυσικά, και τη έχουμε αποσυνδέσει από τα έργα που θα πρέπει να τη συνοδεύουν, με λίγα λόγια περιμένουμε να πάρουμε μόνο από τον Θεό και όχι να δώσουμε.
 
Προσωπικά είμαι αγνωστικιστής!!! Το θέμα της θρησκείας με αφήνει συναισθηματικά αδιάφορο. Κάτι τα μαρξιστικά διαβάσματα της νεότητας, κάτι οι προσωπικές πεποιθήσεις με κάνουν να βλέπω το ζήτημα με άλλη οπτική γωνία. Δεν πιστεύω στο μεταφυσικό ούτε στη μεταθανάτια ζωή, οπότε δεν μπορώ να παθιαστώ ως πιστός. Θεωρώ πως οι οργανωμένες θρησκείες είναι "απλώς η συνέχιση της πολιτικής με άλλο όνομα" (για να παραφράσω τον Κλαούζεβιτς). Αιώνιες δυνάμεις καταπίεσης των ανθρώπων που κάνουν ακόμη καλά τη "δουλειά" τους σήμερα.

Δε με ενοχλεί καθόλου το "Χριστός Ανέστη", συνήθως δεν έχει θρησκευτική έννοια. Οι χριστιανικές γιορτές έχουν ενσωματωθεί στην κουλτούρα του Νεοέλληνα κι έχουν χάσει τα μεταφυσικά τους χαρακτηριστικά. Άλλωστε οι ορθόδοξοι γενικότερα δεν ασχολούνται ιδιαίτερα με τα θεολογικά ζητήματα, σε αντίθεση με τους καθολικούς και περισσότερο τους διαμαρτυρόμενους. Τυπικά σχεδόν όλοι είμαστε χριστιανοί ορθόδοξοι. οι χαιρετισμοί προσδιορίζουν μία συγκεκριμένη συμπεριφορά και ταυτότητα, το θρησκευτικό στοιχείο έχει ατονήσει. Έτσι δεν έχω πρόβλημα αν κάποιος με αποκαλέσει χριστιανό, μουσουλμάνο, άθεο κλπ. Αφού τίποτα από αυτά με με αφορά, γιατί να αισθανθώ προσβεβλημένος;

Το 2001 έγινα νονός. Οι κολλητοί μου φίλοι και κουμπάροι είναι άθεοι και παντρεύτηκαν με πολιτικό γάμο. Συζητήσαμε εκτενώς για το θέμα της βάφτισης και καταλήξαμε τελικά πως καλό είναι να γίνει, όχι τόσο για τη γκρίνια των φορτικών συγγενών όσο για το πιθανό μελλοντικό bullying εις βάρος των παιδιών στο σχoλείο κι αλλού. Στο ίδιο συμπέρασμα φτάσαμε όταν ο θείος της παραλίγο γυναίκας μου παντρεύτηκε Πολωνέζα. Από τη στιγμή που θα έμεναν εκεί, η "σωστή" λύση ήταν τα παιδιά να βαφτιστούν καθολικά, για ευνόητους λόγους. Δεν πρόκειται για πράξεις πολύ γενναίες είναι αλήθεια, παραχώρηση στην πλειοψηφία της κοινωνίας που ζούμε. Πάντως δεν αισθάνομαι και πολλές ενοχές γι'αυτό. Μάλλον επειδή για μένα η υπόθεση δεν είναι σημαντική. Μ'ότι και να σημαίνει η συγκεκριμένη διαπίστωση...
 

Αντέρωτας

Ξωτικό του Φωτός
Προσωπικό λέσχης
Δε με ενοχλεί καθόλου το "Χριστός Ανέστη", συνήθως δεν έχει θρησκευτική έννοια. Οι χριστιανικές γιορτές έχουν ενσωματωθεί στην κουλτούρα του Νεοέλληνα κι έχουν χάσει τα μεταφυσικά τους χαρακτηριστικά. Άλλωστε οι ορθόδοξοι γενικότερα δεν ασχολούνται ιδιαίτερα με τα θεολογικά ζητήματα. Τυπικά σχεδόν όλοι είμαστε χριστιανοί ορθόδοξοι. οι χαιρετισμοί προσδιορίζουν μία συγκεκριμένη συμπεριφορά και ταυτότητα, το θρησκευτικό στοιχείο έχει ατονήσει.
Αυτη εναι μια πραγματικοτητα που νομιζω αποτελει το κύριο σημείο του πώς εκλαμβάνεται το θρησκευτικό στοιχείο απο τον καθένα. Ας μου επιτραπει (αφου πεταχτω σαν τσουτσου) να συνοψισω.

Το θρησκευτικο/μεταφυσικο στοιχείο εκφυλίζεται σε φολκλόρ/πολιτισμικό στοιχείο. Η θρησκευτική πεποίθηση γίνεται δημογραφικό στοιχείο ταυτότητας.

  • Απο την άποψη της θρησκείας αυτό είναι αρνητικό για ευνόητους λόγους, αφου χάνει τη σημασία της και η συμμετοχή στα μυστήρια είναι μια μορφή υποκρισίας.
    • Από αυτή την άποψη, είναι αδιάφορο ή και καλοπροαίρετο για τον άθεο. Το εκλαμβάνει όπως το περιγράφει ο Μπου: η ονομαστική εορτή είναι κάτι σαν γενέθλια. Η θρησκευτική εορτή είναι κατι σαν εθνική εορτή/αργία κλπ.
  • Πάλι από την άποψη της θρησκείας, το παραπάνω είναι θετικό, γιατί παρότι μιλάμε για εκφυλισμό, συνάμα αποτελεί μια πύρρειο νίκη της θρησκείας, αφού έχει εισβάλει στον πολιτισμό και το DNA του λαού. Αυτό ειναι και το viral στοιχειο της θρησκείας που δεν εχει να κανει με προσυλητισμό (αν πετυχα τα υ, η και ι σωστά :ρ).
    • Από αυτή την άποψη, αφού αυτα τα πολιτισμικά στοιχεία σημαδοδοτούν μια νίκη της θρησκείας, μπορει να είναι ανεπιθύμητα για κάποιο άθεο που είναι εκ πεποιθήσεως αντίθεος ή που το βλεπει "πατριωτικά". Και να θεωρεί υποκριτικό ή ηθική ασυνέπεια το να μην αντιδράσει.

Το θέμα της επικεφαλίδας εξαρτάται απο το ποιά άποψη (του ίδιου γεγονότος) υπερισχύει για τον καθένα.
 
Last edited:
Πολύ σωστές οι επισημάνσεις σου Αντέρωτα!!! Το αν μία θρησκεία εισβάλει στο "DNA" ενός λαού εξαρτάται και από τις ιστορικές συνθήκες. Οι απλοί παπάδες συμμετείχαν μαζικά στην Επανάσταση του'21 και στην Εθνική Αντίσταση αποκτώντας γόητρο στη συνείδηση του κόσμου. Ας θυμηθούμε επίσης τι έκαναν οι αγωνιστές μετά από κάθε νίκη τους : έψηναν αρνιά κι ας μην ήταν Πάσχα, το γεγονός ήταν πια πολιτισμικό κι όχι θεολογικό.

Το τελείως αντίθετο συνέβη στην περίπτωση της πρώην Τσεχοσλοβακίας. Εκεί η θρησκεία θεωρήθηκε ως εχθρός της πατρίδας, επειδή ταυτίστηκε με την καθολική - παπική κατοχή στο θρησκευτικό και τη γερμανική στον πολιτικό τομέα. Ως αντίδραση, μεγάλο μέρος του πληθυσμού στράφηκε στην ίδρυση σχισματικής εκκλησίας κι ακόμη περισσότεροι προς την αθεία και το σοσιαλισμό. Σήμερα δε 30% των Τσέχων και 15% των Σλοβάκων, δηλώνουν επισήμως άθεοι...
 
Πάλι από την άποψη της θρησκείας, το παραπάνω είναι θετικό, γιατί παρότι μιλάμε για εκφυλισμό, συνάμα αποτελεί μια πύρρειο νίκη της θρησκείας, αφού έχει εισβάλει στον πολιτισμό και το DNA του λαού. Αυτό ειναι και το viral στοιχειο της θρησκείας που δεν εχει να κανει με προσυλητισμό (αν πετυχα τα υ, η και ι σωστά ).
Από αυτή την άποψη, αφού αυτα τα πολιτισμικά στοιχεία σημαδοδοτούν μια νίκη της θρησκείας, μπορει να είναι ανεπιθύμητα για κάποιο άθεο που είναι εκ πεποιθήσεως αντίθεος ή που το βλεπει "πατριωτικά". Και να θεωρεί υποκριτικό ή ηθική ασυνέπεια το να μην αντιδράσει.
Συμφωνώ απόλυτα με όσα επισημαίνεις.
Επίσης εκτός από υποκριτικό ή ηθικά ασυνεπές, το να μην αντιδράς και το να συμμετέχεις σε όλα τα πανηγύρια της εκκλησίας, τους δίνει δικαίωμα -λόγω του όγκου των συμμετεχόντων- να απαιτούν τη συνέχιση της υπάρχουσας πολιτικής του κράτους απέναντι στην εκκλησία (διδασκαλία, κατήχηση, κρατική μισθοδοσία, φορολογία κλπ κλπ) και να διαιωνίζει την κράτος εν κράτει παρουσία της.
 

Φαροφύλακας

Απαρέμφατος Δροσουλίτης του πιο Μόρμυρου Φθόγγου
Προσωπικό λέσχης
Ρε παιδιά, μόνο εγώ ενοχλούμαι όταν βγαίνει κάποιος ιερέας και μιλά εξονόματος όλου του έθνους; "Εμείς οι Έλληνες έτσι κι αλλιώς;" Για εμένα αυτό και μόνο είναι σημαντικός λόγος να αρχίσουμε κάποια στιγμοί οι άθεοι να διαχωρίζουμε εαυτόν από το σώμα των χριστιανών.

(Προσωπικά, έχω κάνει μεταβολή θρησκεύματος ακόμα και στο Ληξιαρχείο, πράγμα που κατά τ' άλλα, όμως, δεν φαίνεται πουθενά.)
 
Στη Δανία με τη βάπτισή του κάποιος γίνεται αυτόματα μέλος της εκκλησίας της Δανίας και πληρώνει τους σχετικούς φόρους.
Μπορεί όμως να αποχωρήσει από την εκκλησία και αυτόματα γλυτώνει και τους φόρους! Record numbers leave Church of Denmark after atheist adverts
Καλή τύχη να κάνουμε Δανία την Ελλάδα. :μαναι:
 
Top