Ο φανατισμός, η κατηγοριοποίηση των ανθρώπων, η τάση για απομόνωση όσων δεν μας ταιριάζουν, η έμμεση κεκαλυμμένη επιθετικότητα που δεν διαφέρει και πολύ απ’ την άμεση, αφού σκοπό έχει να διεγείρει την ίδια αντίδραση ή κάποια αντίδραση τέλος πάντων, άλλοι δεν αντιδρούν και γράφουν στα παλαιά τους υποδήματα το προκλητικό, άλλοι αντιδρούν σαν να έχουν κάποιο σκουπίδι απέναντί τους με βρισιές, άλλοι συγκροτούν επιχειρήματα αναγνωρίζοντας το απέναντί τους σαν ισότιμο, φέρονται σαν να μιλούν με μπέσα στον ίδιο τους τον εαυτό (προσπαθώ να ανήκω σ’ αυτούς), άλλοι τελειώνουν την συζήτηση πριν καν αρχίσει. Κάνουν την ερώτηση και έχουν κι όλας τελειώσει τη συζήτηση με τον τρόπο που κάνουν την ερώτηση κι άλλοι τους χαλάνε τη σούπα αν ο ερωτώμενος ή θιγμένος μένει δαρμένος και φταίχτης, που χάλασε την ηρεμία με την διαφορετικότητά του.
Δεν ξέρω τα περί μουσικής, ακόμα διαβάζω όσα έχουν γραφεί στο παρελθόν ή μάλλον επειδή ζω κι εκτός διαδικτύου σιγά-σιγά πάω. Να πω του στραβού το δίκιο με ιντριγκάρισε η συνανάγνωση που γίνεται στο “Αβεσαλώμ-Αβεσαλώμ” και έκανα εγγραφή. Μου φάνηκε τρομερά ενδιαφέρουσα η πρώτη φάση σχολίων. Ανυπομονώ ακόμα και τώρα που μιλάμε να διαβάσω τα επόμενα σχόλια ως το τέλος.
Η διαλεκτική προϋποθέτει μιαν επιχειρηματολογία. Άλλος θα καταφέρει να παραδώσει μιαν ισχυρή επιχειρηματολογία κι άλλος όχι. Η ζύμωση είναι το ζητούμενο. Θιγμένοι πεισμώνουμε και πεισμωμένοι ζύμωση δεν μπορούμε να κάνουμε, απλά γιατί ο θιγμένος συγκροτεί έναν αμυντικό/επιθετικό μηχανισμό, που δεν θα του χρειαζόταν αν δεν ήταν θιγμένος.
Αλλά απ’ την άλλη αν κάνω εγώ μια τοποθέτηση που σοκάρει κάποιον, είναι φανερό πως θα δεχτώ την αντίδρασή του. Η λογική λέει πως όποιος θίγεται πρέπει να σιωπά; Δεν το νομίζω. Όποιος θίγεται πρέπει να μιλά. Ειδικά για ζωτικά θέματα.
Κι ας πάρει η κουβέντα όποια τροπή πάρει. Θα φανεί η υγεία της ο κόσμος να χαλάσει. Κι άρρωστη όμως να μείνει ανώφελη δεν θα’ναι.
Τώρα, η Αποκάλυψη έχει πάνω από μία διάσταση. Αυτές οι διαστάσεις απλώνονται σε τεράστιας σημασίας υπο-θέματα πέρα απ’ τη θεματολογία της. Είναι κατά τη γνώμη μου άδικο να την περιορίζει κάποιος στο απόλυτα οριακό δίλημμα του πιστεύω ή δεν πιστεύω στο Θεό. Είμαι Χριστιανός ή κάτι άλλο ή τίποτα. Με βάση αυτή την πεποίθησή μου, εγώ δεν επέτρεψα στον εαυτό μου, να υποταχτεί στην πρόκληση του Νικόλα, που περιόριζε τη διάσταση αυτού του πονήματος, σε μιαν ανάλυση που θα το τοποθετούσε εντός του διλήμματος αυτού. Δεν είναι τέτοιο πόνημα η Αποκάλυψη και γι’ αυτό δεν το έκανα. Θα ήταν πανεύκολο να πω ένα μπετόν αρμέ, μπλα-μπλα περί πίστης ή μπλα-μπλά περί μη πίστης, μετά εκείνος θα έλεγε το δικό του και τέλεια.
Επίσης θα ήταν εύκολο να πω τον δικό μου δρόμο προς την Αποκάλυψη ο οποίος δεν είναι μέσω κάποιας Χριστιανικής κατήχησης και στην ουσία αν γινόταν η κουβέντα σε σωστή βάση θα είχε ενδιαφέρον. Όποιος και να ήταν όμως ο προσωπικός μου δρόμος, ούτως ή άλλως, θα γινόταν λιώμα κάτω απ’ το κυρίαρχο δίλημμα, που εξ αρχής είχαν συνδεδεμένη τη συζήτηση μέσα τους οι συνομιλητές μου. Πιστός ή άπιστος στο Θεό που η Αποκάλυψη είναι μια προφητεία που εκείνος έστειλε δια χειρός του Αποστόλου του;
Επίσης αν κάποιος, αφού ήδη έχει θέσει την Αποκάλυψη υπό το πρίσμα του πιο πάνω διλήμματος, συνεχίζει εμφατικά και μπαίνει στη λογική να συγκρίνει το Σιρμαρίλλιον με τη Αποκάλυψη και φτάνει και στο κατηγορηματικό αποτέλεσμα να διαλέξει σαν ανώτερο έργο το Σιρμαρίλλιον, Ε, εδώ είναι που πια η επικοινωνία όποιας διαφορετικής άποψης είναι αδύνατη. Μιλάμε για απόκλιση 180 μοιρών και σίγουρα, όχι γιατί εγώ υποτιμώ το Σιρμαρίλλιον είδικά...όχι! κατηγορηματικό όχι! Απλούστατα πρόκειται για άλλο κόσμο, άλλη θεματολογία, άλλη γλώσσα. Μιλάμε για ανέφικτη σύγκριση τουλάχιστον για τα δικά μου δεδομένα μέτρα και σταθμά.