Υπερτιμημένος ο Λάβκραφτ;

Σκηνοθέτης

Όμορφο Νιάτο
Για καποιο λογο εβλεπα παντου τον λαβκραφτ τον τελευταιο καιρο και μιας και θελω να αναπτυξω την ποικιλια διαβασματος μου τον εβαλα και αυτον στην λιστα. Στην πολιτεια βλεπω οτι εχει απο τις εκδοσεις κακτος 4 βιβλια τα οποια ειναι τα "απαντα" του. Ειναι σε καλη τιμη και θελω να ρωτησω αν ειναι οκ να ξεκινησω απο το 1ο.
Βλεπω ομως οτι θεωρειται λανθασμενα ή οχι συνεχιστης του ποε απο τον οποιο δεν εχω διαβασει τιποτα και αναρωτιεμαι αν πρεπει να ξεκινησω να διαβαζω πρωτα ποε. Τι λετε;
 

Κόρτο Μαλτέζε

Μεγάλος Βεζίρης της Βαγδάτης
Προσωπικό λέσχης
Εγώ με Λάβκραφτ ξεκίνησα και δεν είχα πρόβλημα, νομίζω όμως ότι είναι πιο προσεγμένες οι εκδόσεις Αίολος από τον Κάκτο
 
Δε βλέπω το λόγο να αναρωτιόμαστε αν ο Λάβκραφτ είναι συνεχιστής του Πόε ή αν υπερτερεί ή υστερεί απέναντί του. Δεν εξυπηρετεί απολύτως τίποτα. Ο Λάβκραφτ είναι ο Λάβκραφτ και ο Πόε είναι ο Πόε. Κάθε "υπερτίμηση" γίνεται με βάση κάποια σταθερά γενικής αποδοχής που αποτελεί και το μέτρο σύγκρισης. Ποια είναι η σταθερά στην προκειμένη περίπτωση και ποιος την καθιέρωσε; Ο Πόε είναι η σταθερά; γιατί; με ποια κριτήρια;

Εν πάση περιπτώσει, προσωπικά, θεωρώ κορυφαία του Λάβκραφτ το "Στα βουνά της τρέλας" και αμέσως μετά το "Η περίπτωση του Τσαρλς Ντέξτερ Γουόρντ". Κυρίως το πρώτο, είναι ιδιαίτερα εμπνευσμένο.
 

Σκηνοθέτης

Όμορφο Νιάτο
Δε βλέπω το λόγο να αναρωτιόμαστε αν ο Λάβκραφτ είναι συνεχιστής του Πόε ή αν υπερτερεί ή υστερεί απέναντί του. Δεν εξυπηρετεί απολύτως τίποτα. Ο Λάβκραφτ είναι ο Λάβκραφτ και ο Πόε είναι ο Πόε. Κάθε "υπερτίμηση" γίνεται με βάση κάποια σταθερά γενικής αποδοχής που αποτελεί και το μέτρο σύγκρισης. Ποια είναι η σταθερά στην προκειμένη περίπτωση και ποιος την καθιέρωσε; Ο Πόε είναι η σταθερά; γιατί; με ποια κριτήρια;

Εν πάση περιπτώσει, προσωπικά, θεωρώ κορυφαία του Λάβκραφτ το "Στα βουνά της τρέλας" και αμέσως μετά το "Η περίπτωση του Τσαρλς Ντέξτερ Γουόρντ". Κυρίως το πρώτο, είναι ιδιαίτερα εμπνευσμένο.
Γιατι απλα ο ποε προηγηθηκε απο τον λαβκραφτ. Εζησε λιγοτερο και μεγαλουργησε. Δεν εχω διαβασει κατι απο ποε αλλα ξερω οτι θεωρειται κορυφαιος στο ειδος του, οποτε ολοι οι επομενοι που ερχονται ειναι φυσικο να συγκρινονται με τον προκατοχο τους. Τελως παντων...

Τα βιβλια των εκδοσεων κακτος ποιοτικα ειναι πολυ καλα. Ειναι μονο 4, εχουν πολλες ιστοριες μεσα (μερικες εχουν αναφερθει ηδη στο θεμα) ενω οι εκδοσεις αιολος πωλουν 1-2 ιστοριες οσο ενας τομος απο τα "απαντα" που εχει ο κακτος.
 

Κόρτο Μαλτέζε

Μεγάλος Βεζίρης της Βαγδάτης
Προσωπικό λέσχης
Στο οικονομικό ζήτημα δεν έχεις άδικο. Πάντως οι δυο νουβέλες που αναφέρει παραπάνω ο Λευτέρης περιλαμβάνονται στον πρώτο τόμο του Κάκτου.

Στο θέμα Πόε-Λάβκραφτ, και οι δυο πέθαναν νέοι (40 ετών ο Πόε και 47 ο Λάβκραφτ) και είναι οι δυο γνωστότεροι και καλύτεροι Αμερικανοί συγγραφείς διηγημάτων φαντασίας/τρόμου. Φυσικά ο Λάβκραφτ έχει επιρροές από τον Πόε αλλά όχι μόνο (έχει επηρεαστεί από Μπιρς, Μοπασάν, Ντάνσανι, Μάχεν, Μπλάκγουντ, Τσέιμπερς κα. Κάποιοι από αυτούς έχουν επηρεαστεί και οι ίδιοι από τον Πόε) αλλά νομίζω ότι πάντα όταν λέμε ότι ο Χ είναι ο νέος Ψ νομίζω ότι υποτιμάμε τον Χ.
 
Last edited:

Αντέρωτας

Ξωτικό του Φωτός
Προσωπικό λέσχης
Δεν εχω καταλαβει τη σύγκριση. Εχω διαβασει ελάχιστα από Πόε και απο Λάβκραφτ, αλλα μου φαινονται τελειως διαφορετικοι. Ο Πόε δεν έγραψε για θεοδαιμονικά εξωγήινα όντα απ' όσο ξέρω, ούτε έγραψε μυθολογία πάνω σε αυτά.

Υποθέτω τέτοιες συγκρίσεις ξεκίνησαν εκείνη την εποχή, όταν η μνήμη του Πόε θα ήταν ακόμα πρόσφατη, οπότε οι όποιες ομοιότητες θα χτύπησαν πιο έντονα στους θαυμαστες του Πόε :) Εαν ειναι ετσι, σημερα που εχουν περασει τοσα χρονια και εχουν αφησει και οι δυο τις δικες του κληρονομιες, ισως οι συγκρισεις (υποτιμητικες ή όχι) δεν εχουν νοημα πλεον.
 
Last edited:
Είμαι της ίδιας άποψης πάνω κάτω. Έτσι κι αλλιώς δεν υπάρχει συγγραφέας που να μην έχει δεχτεί επιρροές από προγενέστερους ή σύγχρονούς του. Υποθέτω ότι ο εφιάλτης κάθε συγγραφέα είναι να νιώθει ότι η αξία του καθορίζεται από μια ισοτιμία που μπορεί να καθιερώθηκε και αυθαίρετα, όπως συμβαίνει με τα νομίσματα.
 
Να κάτι που δεν ήξερα! Δηλαδή εμένα που μου αρέσει ο Πόε θα μου προτείνατε να διαβάσω Λάβκραφτ; Και ποια έργα του; Προτιμώ τα μυστηρίου παρά τα επιστημονικής φαντασίας. ;)
 

Ατλαντίσια

Όμορφο Νιάτο
Έχω αγοράσει τον ''Ναό του τρόμου'' και το έχω στα προσεχώς αλλά προβληματίστηκα με αυτά που διάβασα μιας και δεν έχω ξαναδιαβάζει Λάβκραφτ! Όταν το διαβάσω θα επανέλθω με προσωπική γνώμη, ελπίζω θετική!
 

Γιούκ

Όμορφο Νιάτο
Ημιάσχετες ερωτήσεις: το Nyarlathotep σε ποια βιβλία περιλαμβάνεται και πως λέγεται στα ελληνικά; Δεν μπορώ να βγάλω εύκολα άκρη...
Βασικά ενδιαφέρομαι ειδικά για τη συγκεκριμένη ιστορία, είτε στα ελληνικά, είτε στα αγγλικά. Καμιά πρόταση για κάποια οικονομική (τυπωμένη) έκδοση;
 

Κόρτο Μαλτέζε

Μεγάλος Βεζίρης της Βαγδάτης
Προσωπικό λέσχης
Αν θυμάμαι καλά πρέπει να συμπεριλαμβάνεται στο Οι μύκητες από τον Γιόγγοθ των εκδόσεων Αίολος
 

ΙωναΣΣΣ

Όμορφο Νιάτο
Συμφωνώ απόλυτα με την άποψη σου φίλτατε καθώς και με τον εύστοχο παραλληλισμό σε επίπεδο σκηνοθετών. Ντάριο Αρζέντο, μπιμουβίλα και πολύ τού είναι του Λάβκραφτ. Δεν τον έχω σε καμία εκτίμηση πραγματικά, ο τρόμος θέλει πολλά περισσόυερα από ωραίες ιδέες κι ο Λάβκραφτ δεν το 'χει καθόλου.
 

Νέικλορ

Όμορφο Νιάτο
"Υπερτιμημένος ο Λαβκραφτ;"
Αυτή είναι η εναρκτήρια ερώτηση και επομένως η πρώτη σκέψη από την οποία εκκινεί αυτή η συζήτηση και επί της οποίας οφείλουμε να σκεφτούμε με την σειρά μας σε αυτό το σημείο έτσι, ώστε να εντοπίσουμε τον κατευθυντήριο άξονα στον οποίον οφείλουν να περιοριστούν οι σκέψεις μας.
Για να απαντήσω στην ερώτηση αυτή πρώτα απ' όλα πρέπει να την ακούσω. Αυτό σημαίνει πώς πρέπει να ακούσω τι λέγεται και όχι απλώς να αφήσω την ερώτηση να με προσπεράσει. Αν η ερώτηση με προσπεράσει τότε το βέβαιο είναι πώς παράλληλα θα με προσπεράσει και η απάντηση, εκτός αν εμπιστευτούμε την τύχη. Διότι πώς αλλιώς, παρά τυχαία, μπορώ να απαντήσω σε μία ερώτηση που δεν έχω προλάβει να δεχτώ και να λάβω;
Τι ακριβώς ρωτάται λοιπόν;
Ρωτάμε: Υπερτιμημένος ο Λάβκραφτ;
ή αλλιώς: Είναι υπερτιμημένος ο Λάβκραφτ;
Το υποκείμενο και επομένως η ουσία της ερώτησης είναι ο Λάβκραφτ. Όμως αυτό σημαίνει πώς ρωτάμε για το αν ο Λάβκραφτ ο ίδιος είναι κάτι. Δηλαδή, ρωτάμε για το αν το "υπερτιμημένος" αποτελεί κατηγόρημα-ιδιότητα του Λάβκραφτ. Τι είδους ιδιότητα είναι αυτή όμως; Σε ποιό γένος εντοπίζεται; Σίγουρα δεν μπορεί να ανήκει στο γένος κάποιας ποσότητας π.χ. του ύψους ή του βάρους.
Οφείλουμε να ερμηνεύσουμε την έννοια της λέξης "υπερτιμημένος" αν θέλουμε να κατανοήσουμε την ερώτηση. Η λέξη είναι σύνθεση δύο εννοιών: του "υπέρ" και του "τιμημένος". Το υπέρ έχει την έννοια του "πάνω" ή του "παραπάνω". Δηλαδή δηλώνει το άνω του μετρίου - του κανονικού. Ένεχει κατά αυτόν τον τρόπο, το υπέρ, την ύπαρξη ενός μέτρου βάσει του οποίου το υπέρ αποκτά νόημα. Ήδη λοιπόν αντιμετωπίζουμε ένα σημαντικό ζήτημα που τίθεται ταυτόχρονα με το πρωταρχικό ερώτημα, σχετικά με τον ορισμό του μετρου σύγκρισης που καθορίζει το υπέρ-τιμημένο.
Το μέτρο σύγκρισης είναι, όπως δηλώνει η επίμαχη έννοια, τα τιμημένα. Ως προς τα τιμημένα, εντοπίζεται το "παραπάνω-τιμημένο".
Ακόμα, ωστόσο, φαίνεται ασαφές και κρυμμένο το μέτρο σύγκρισης βάσει του οποίου λέγεται το υπέρ.
Ποιά είναι τα τιμημένα; Που εντοπίζεται η τιμή τους;
Προχωράμε, έτσι, στην σημασία της λέξης "τιμημένο". Αποτελεί μετοχή της λέξης τιμή. Η τιμή όταν αποδίδεται ως χαρακτηριστικό σε κάποιο πράγμα, δηλαδή στο τιμημένο, έχει την σημασία της αξίας, του αξιώματος. Λέμε πώς κάποιος έχει τιμή (τιμά τον εαυτό του, δηλαδή δίνει αξία στον εαυτό του) ή πώς η τιμή κάποιου πράγματος είναι μεγάλη. Σε αυτές τις περιπτώσεις θα μπορούσαμε να εννοήσουμε το ίδιο αν αντί της τιμής βάζαμε την λέξη αξία. Άρα ο τιμημένος ερμηνεύεται εδώ με ασφάλεια ως αυτός που μετέχει της αξίας.
Υπερτιμημένος είναι κατά αυτόν τον συλλογισμό αυτός που μετέχει της αξίας περισσότερο ή παραπάνω από τους άλλους που μετέχουν της αξίας.
Εδώ βεβαίως φαίνεται πώς η έννοια της αξίας χρειάζεται εκ νέου ερμηνεία, όμως ακόμα και ως έχει αναγνωρίζουμε ήδη πώς η πρωταρχική ερώτηση εμπεριέχει μία αποδοχή της ύπαρξης αυτών που μετέχουν της αξίας, δηλαδή των τιμημένων, έτσι ώστε να έχει νόημα ο χαρακτηρισμός υπερτιμημένος.
Ποιοί είναι αυτοί οι τιμημένοι, ρωτάμε ξανά; Ποιά είναι η τιμή τους;
Υπό το πρίσμα των προηγουμένων ρωτάμε πλέον:
Ποίοι είναι αυτοί που μετέχουν της αξίας;
Σε ποιά αξία μετέχουν;
Αυτά τα ερωτήματα φανερώνεται κατά τα προηγούμενα πώς ενώ προϋποτίθενται της πρωταρχικής ερώτησης, δεν έχουν απαντηθεί, ουτέ καν έχουν τεθεί.
Η ερώτηση για το αν είναι ο Λάβκραφτ υπερτιμημένος, ενέχει ήδη μέσα της κάποιου είδους οριοθέτηση των άξιων και των τιμημένων του γένους του Λάβκραφτ (συγγραφείς;, ποιητές;, δημιουργοί;) και επομένως της ίδιας της αξίας-τιμής τους. Αυτή βεβαίως η οριοθέτηση παραμένει άγνωστη και παντελώς κεκαλυμμένη.
Με βάση τα προηγούμενα, αναγνωρίζουμε πώς το ερώτημα, "Υπερτιμημένος ο Λάβκραφτ;" ρωτάει για την ορθότητα της κατάταξης του Λάβκραφτ στο γένος που σε αυτήν την περίπτωση είναι οι υπερτιμημένοι. Όμως, δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση αυτονόητο πράγμα, η γνώση των τιμημένων ως προς τους οποίους κρίνεται ο Λάβκραφτ υπερτιμημένος.
Η αξία του Λάβκραφτ αν υπάρχει πρέπει πρώτα να ορισθεί για να προκύψει οποιαδήποτε απάντηση στο πρώτο ερώτημα. Και αυτό διότι αν δεν γνωρίζουμε ποιά αξία καθοδηγεί την κρίση μας, πώς μπορούμε να συγκρίνουμε το πώς στέκεται ο Λάβκραφτ σε αυτή, με το πώς στέκονται οι άλλοι;
Ακολουθώντας αυτόν τον συλλογισμό, που σίγουρα είναι κουραστικός, καταλήγω στο ότι η ερώτηση που πρέπει πρωτίστως να τεθεί, για να βρεί το νόημα της η ερώτηση, "Υπερτιμημένος ο Λάβκραφτ;", είναι η εξής: "Ποιά είναι η αξία του Λάβκραφτ;".

Υ.Γ.: Αν κάποιος ενδιαφέρεται για μία τέτοια επανατοποθέτηση του αρχικού ερωτήματος, ας απαντήσει σε αυτό το σχόλιο. Βεβαίως, αντιλαμβάνομαι πώς ακόμα, καθόλου δεν έχω προσεγγίσει τον Λάβκραφτ, αλλά έκρινα σκόπιμο αρχικά να θέσω ένα διαφορετικό, αλλά, κατά την γνώμη μου, πιο ουσιαστικό ερώτημα, με σκοπό να γίνει η βάση μιάς περισσότερο στοχευμένης συζήτησης.
 
Last edited:

Αντέρωτας

Ξωτικό του Φωτός
Προσωπικό λέσχης
Φιλε Νέικλορ, το θεμα δεν το θετει ο τιτλος του νηματιου, αλλα η πρωτη αναρτηση, της οποιας ο τιτλος αποτελει επικεφαλιδα.

ΥΓ: ασχολεισαι με τη συγγραφη;
 

Νέικλορ

Όμορφο Νιάτο
Αντέρωτα (ενδιαφέρον όνομα), εγώ αναφέρθηκα στην πρώτη ερώτηση που τίθεται και όχι στο θέμα που ο καθένας μπορεί να το ορίζει όπως θέλει. Η πρώτη ερώτηση με αφορά, καθώς αποτελεί τον επικεφαλής καθορισμό της κατεύθυνσης της σκέψης μας σε αυτήν την συζήτηση.
Όσον αφορά το ερώτημα σου, δεν ασχολούμαι με την συγγραφή, με την έννοια της επαγγελματικής απασχόλησης.
 
Last edited:

Αντέρωτας

Ξωτικό του Φωτός
Προσωπικό λέσχης
Δεν αναφερομαι στο θεμα που ο καθενας οριζει οπως θελει, αναφερομαι στην αρχικη αναρτηση που εγραψε το ιδιο ατομο που εθεσε το ερωτημα, και αρα το επεξηγει. Η αναρτηση ειναι αρκετα σαφης και εξηγει γιατι θετει αυτο το ερωτημα, και μαλλον καταληγει στο οτι ο Λ. ειναι μαλλον υπερεκτιμημενος.

Ομως το ερωτημα που θετεις εκ νεου ειναι συναφες, για το ποια ειναι η αξια του Λ., και θα μπορουσες να το αναπτυξεις.
 
Top