Τίτλος: Daughter of the Empire
Συγγραφέας: Raymond E. Feist, Janny Wurts
Εκδόσεις: Doubleday
Έτος έκδοσης: 1987
ISBN: 0-385-23393-0
Το βιβλίο αποτελεί μέρος της σειράς της Midkemia που δημιουργηθηκε απο τον Raymond Feist. Επικεντρωνεται στην Αρχοντισα Μάρα της αυτοκρατοριας των Τσουρανι, και ειναι το πρωτο μιας τριλογιας.
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΚΗΝΙΚΟ
Η Midkemia ειναι ενας Τολκινοειδής ψευδομεσαιωνικός κόσμος οπου πρωταγωνιστουν βασιλιάδες, μάγοι, ιερείς, πολεμιστές, άνθρωποι, ξωτικά νάνοι και goblins. Οι πρωταγωνιστές έχουν κελτίζοντα ή αγγλίζοντα ονόματα όπως Pug, Thomas, Borric, Arutha, Liam, Meecham, Kulgan, Macros. Ενιοτε αναφερονται πιο μακρυνες χωρες με πιο μελαμψούς χαρακτηρες που παραπέμπουν σε ανατολίτικα και αραβοειδή ονόματα. Αυτός είναι λοιπόν ο πλανήτης της Midkemia που είναι γνώριμος σε όποιον έχει διαβάσει ένα οποιοδήποτε σύγχρονο έργο φαντασίας, απο τα Shannara μεχρι τα Dragonlance και το ASOFAI.
Και τωρα ξεκιναει το (για μενα) ενδιαφερον: στο πρωτο βιβλιο της Midkemia (Magician, 1982), αυτος ο κλισέ φάντασυ κοσμος δεχεται εισβολη απο εναν αγνωστο πολιτισμο. Οι ξενοι, που λεγονται Tsurani ερχονται απο εναν αλλο πλανητη, τον Kelewan (θα τον γράφω Κελεβάν για πιο εύκολα) μεσω μιας μαγικης διαστατικης πυλης. Οι Τσουρανι ειναι ενα παστις απο ασιατικα, νοτιοαμερικανικα, αφρικανικα και πολυνησιακα στοιχεια. Ειναι δεισιδαιμονες, θρησκοληπτοι, αφοσιωμενοι στους αρχοντες και τις οικογενειες τους μεχρι θανατου, με πλουσια παραδοση στις τεχνες, πολεμικές ή μη. Γνωριζουμε καλυτερα τον Κελεβαν οταν η δράση του βιβλίου μεταφέρεται εκεί και γνωριζουμε τον Chakachakalla, τον Hokanu, τον Kasumi, τον Hochopepa, την Katala.
Ο Κελεβαν φαινεται πρωτοτυπος κοσμος σε σχεση με τα κλισε που χαρακτηριζουν την ευρωκεντρική fantasy λογοτεχνια, αλλα ο Feist παραδεχτηκε οτι ειναι κατα πολυ επηρρεασμένος απο το φανταστικο κοσμο Tékumel του Δρ. M.A.R. Barker, που ειναι και αυτος βασισμενος σε ασιατικα και λατινοαμερικανικα στοιχεια. Ο Δρ. Barker μαλιστα, που θεωρειται "ξεχασμένος Τόλκιν", ειχε κατασκευασει και μια γλωσσα που ομιλειται στο Tékumel, η οποια βασιζεται σε ασιατικες (Ουρντου, Παστο) και μεξικανικες γλωσσες (Μαγια και Αζτεκων). Δυστυχως ο Κελεβάν του Feist δεν ειναι τοσο λεπτομερης ή ανεπτυγμενος οπως ο Tékumel του Δρ. Barker, αλλα εχει τη δικη του γοητεια.
ΥΠΟΘΕΣΗ
Το βιβλιο διαδραματιζεται σχεδον ταυτοχρονα με το Magician, οπου μαινεται ο πολεμος μεταξυ των ανθρώπων, ξωτικών και νάνων της Midkemia και των εισβολεων Tsurani του Κελεβάν. Ενας απο τους ευγενεις Οικους που συνεισφερουν με στρατιωτες στον πολεμο ειναι οι Ακομά. και ο αρχοντας Σέζου με το γιο του Λανοκότα οδηγουν τους στρατιωτες τους εναντιον της Midkemia. Ομως, ο αντιπαλος οικος των Μινγουαναμπι εκμεταλλευεται τον πολεμο για τους δικους του σκοπους. Με την πολιτικη του εξουσια, οδηγει τους Ακομα σε μια αποστολη αυτοκτονιας. Ο Σεζου και ο γιος του σκοτωνονται και οι Ακομα αποδεκατιζονται.
Ο Οικος εχει σχεδον εξαφανιστει, αφου πισω στον Κελεβαν, η Μαρα, η μονη απογονος του Οικου, εχει επιλεξει ενα διαφορετικο δρομο μακρυα απο την πολιτικη και στρατιωτικη ιντριγκα: ακολουθει μοναστικη εκπαιδευση πριν δωσει τους ιερους ορκους της για να αφιερωσει τη ζωη της στη θεα Lashima.
Την τελευταια στιγμη εισβαλλουν στο ναο οι υπηρετες της, ο Κεγιόκε και ο Παπεγουάιο. Διακοπτουν την τελετη ορκομωσιας και μετα βιας την απομακρυνουν. Της εξηγουν οτι χωρις να το ξέρει, ή να το θέλει, εκείνη ειναι πλεον Αρχοντισσα: οντας η μοναδικη εν ζωη του Οικου της, αν γινει μοναχη, αυτος θα εξαφανιστει. Ειναι υποχρεωμενη να απαρνηθει το δρομο που εχει επιλεξει, για να εξασφαλισει την επιβιωση των Ακομα.
Η προδοσία των Μινγουανάμπι κατέστησε τη νεαρη Αρχοντισσα ολομοναχη και παμφτωχη, χωρις οικογενεια, χωρις στρατιωτες, μονο τους πιστους της υπηρετες και την ηλικιωμενη νταντα της Νακόγια. Ξεκινωντας κυριολεκτικα απο το μηδεν, και περιμενοντας εναντιον της νεες κινησεις απο τους αντιπαλους Οικους, ξεκινα ενα αγωνα επιβιωσης και ανασυγκροτησης. Με τη σοφια και τις αρετες που αποκομισε απο τη μοναστικη της εκπαιδευση, σπαει παραδοσεις και στερεοτυπα, ωστε να χτισει συμμαχιες, να ξαναβρει οικονομικη και στρατιωτικη δυναμη, και να αποκτησει απογονους.
ΑΠΟΨΗ
Στα βιβλία του Ρ. Φειστ, οι Τσουρανι στην αρχη ειναι απομακροι και μυστηριωδεις εισβολεις. Τους γνωριζουμε καλυτερα οταν η δραση περναει απο την "ευρωπαικη" Midkemia στον εξωτικό Κελεβαν, παντα απο την οπτικη γωνια των Midkemiaνων πρωταγωνιστων, διατηρωντας ενα μυστηριο, οντας ενα ασαφες παστις απο διαφορα εξωτικα, ανατολίτικα και φανταστικά στοιχεια.
Το συγκεκριμενο βιβλιο, το οποιο ειναι 100% απο την σκοπια των Τσουρανι, ειναι ιαπωνοκεντρικο: Ενω η Μεση-γη, η Midkemia, το Westeros και αλλοι κοσμοι ειναι ευρωκεντρικοί, το συγκεκριμενο βιβλιο χρησιμοποιει σαν μοντελο κυριως τη φεουδαρχική Ιαπωνια, μεχρι που και τα περισσοτερα ονοματα των χαρακτηρων φανταζουν ψευδο-γιαπωνεζικα. Αυτο με απογοητευσε λιγο γιατι ενω στην αρχη οι Τσουρανι μου φαινονταν πρωτοτυποι, εξωτικοι και μυστηριοι, με στοιχεια απο πολλους πολιτισμους, ενώ στο βιβλιο αυτο ο Κελεβαν δεν ειναι κατι παραπανω απο μια "γιαπωνεζικη Μεση-γη", χανοντας λιγο απο τη μαγεια του.
Περα απο αυτο, χωρις να ξερω ποια ακριβως υπαρκτα στοιχεια πηραν οι συγγραφεις απο τη φεουδαρχικη Ιαπωνια ή αλλους πολιτισμους, οι περιγραφες της κουλτουρας, των εθιμοτυπικων, των παραδοσεων κλπ ειναι ιδιαιτερα λεπτομερεις, αληθοφανεις και ρεαλιστικες. Αν ελειπαν τα φανταστικα και υπερφυσικά στοιχεια, ανετα θα πιστευα οτι ειναι ενα ιστορικο γιαπωνεζικο μυθιστορημα.
Η πρωταγωνιστρια Μαρα θα ελεγα μου θυμιζει αρκετα την Daenerys σε δυναμη, εξυπναδα και θεληση. Το βιβλιο, οντας γραμμενο απο γυναικα συγγραφεα, μπορει να ανηκει σε "γυναικεια λογοτεχνια". Η αφηγηση αφορα κυριως τις σκεψεις, τα συναισθηματα και τις αποφασεις της. Υπαρχει βεβαια και ελαχιστη στρατιωτικη δραση καθως και μαγεία και άλλα υπερφυσικα στοιχεια, αφου στον Κελεβαν δεν υπαρχουν αλογα και γνωριμα ζώα αλλά πχ. βοοειδή με έξι πόδια.
Οντας ενα αναλαφρο, ισως νεανικο, αναγνωσμα, οι χαρακτηρες δεν ειναι ιδιαιτερα πολυδιαστατοι. Η Μαρα ως πρωταγωνιστρια ειναι η πιο ανεπτυγμενη, και απο τη μια προκαλει θαυμασμο υπομενωντας με φοβερη δυναμη το καθηκον και τις επιλογες της, συνηθως στρατηγικες, αλλα επιδεικνυει και αδιστακτη σκληροτητα. Κατι που δεν μου αρεσε στη Μαρα, καθως και σε πρωταγωνιστες πολλων αλλων βιβλιων, ταινιων κλπ ειναι το ποσο εξυπνη, ταλαντουχα, δυνατή, ικανη και χαρισματικη αποδεικνυεται ξαφνικα: ενω ειναι μια πιτσιρικα, μαθητευομενη μοναχη, η οποια προφανως δεν εχει παρει εκπαιδευση εξουσιας οπως ο μεγαλυτερος (νεκρος πλεον) αδελφος της, εμφανιζει μια δυναμη και οικειοτητα με το "Παιχνιδι" της ιντριγκας και της υποκρισιας των Τσουρανι, αποδεικνυομενη πολυ πιο αξια και ικανη απο αλλους, πανισχυρους και εμπειρους ευγενεις. Γενικως φαινεται να ανταμειβεται παντα με το ρισκο, την τολμη, τις επαναστατικες και ανορθοδοξες αποφασεις.
Ειναι αξιοθαυμαστο το πως κινειται μεσα στην κουλτουρα αυτη, αλλα μη ξεχναμε οτι ειναι τεχνητη οποτε δεν ηταν δυσκολο να τη πλασουν ετσι ωστε να βολευει το σεναριο
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Ειναι ενα ευκολοδιαβαστο, αναλαφρο και "περιηγητικο" βιβλιο, ιδανικο για καποιον που θα θελε να διαβασει ενα (καρα)εναλλακτικο εργο φαντασιας, χωρις ιπποτες, δρακους και νανους. Δε χρειαζεται κανεις να διαβασει αλλα βιβλια της σειρας για να το καταλαβει: ο αναγνωστης μπαινει πολυ ευκολα στον τροπο σκεψης, τη φιλοσοφια και την ίντριγκα των Τσουρανι, και το γιατι γινονται ολα οσα γινονται μιας και ολα φαινονται πολυ λογικα, αλλα και κατα καποιο τροπο γνωριμα. Επισης δε λειπουν και αναφορες που τοποθετουν την ιστορια χρονικα σε σχεση με την υπολοιπη σειρα: Ερχονται νεα απο τον πολεμο στην Midkemia, ενω κανουν εμφανιση cameos χαρακτηρες απο το Magician, οπως ο Χοκανου, που κορταρει τη Μαρα, και ο Πολεμαρχος Αλμέτσο.
Ομολογω οτι μου θυμισε λιγο και βιντεοπαιχνιδι στρατηγικης: πώς ξεκινωντας με ενα αγροτη και μια φαρμα, σιγα σιγα μαζευεις υλικα, δημιουργεις πλουτο, και με αυτον χτιζεις αλλους αγροτες, κτηρια, πολη, στρατο κλπ, ετσι και η Μαρα ξεκινωντας ολομοναχη απο το 0, παιρνοντας σωστες αποφασεις και ελισσομενη στην υψηλη κοινωνια της Αυτοκρατοριας, αναβιωσε τη δυναμη του Οικου της. Ακολουθουν αλλα 2 βιβλια που αφορουν τις σχεσεις και τα κατορθωματα της.
Last edited: