Συνανάγνωση Κουτσό (Ιούλιος-Αύγουστος 2018)

Μου αρέσει πάρα πολύ, αλλά δεν ξέρω πώς να το περιγράψω. Με βάζει σε σκέψεις για τα πάντα και πραγματικά απολαμβάνω την ανάγνωσή του (οκ το κεφάλαιο με το φερμουάρ από την ύλη αυτής της βδομάδας ήταν κάπως :) ) όταν όμως φτάνει η ώρα να βάλω τις σκέψεις μου για το βιβλίο σε μια σειρά και να το περιγράψω λεκτικά δεν μου βγαίνει.
Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου γι αυτό είμαι και μαζεμένη και δεν θέλω να σχολιάζω πρώτη. Να πω την αμαρτία μου δεν κρατήθηκα και σχεδόν το έχω τελειώσει Η ανάγνωση του υπήρξε πραγματική απόλαυση αλλά δεν μπορείς να πεις ότι έχει υπόθεση ακριβώς ώστε να παραθέσεις προς σχολιασμό Μου δημιούργησε απίστευτα συναισθήματα και με προβλημάτισε πολύ . Είχα πολύ καιρό να υπογραμμίσω και να γράψω σημειώσεις στο περιθώριο σε βιβλίο μου. :)
 
Συναναγνώστες εμένα να με συγχωρέσετε, αλλά το παρατάω (το παράτησα κάπου στα μισά της εβδομάδας Γ'). Ιστορία δίχως νόημα, να τραβιέσαι πίσω να διαβάσεις τη μετάφραση των γαλλικών κειμένων, να γυρίσεις ξανα πίσω να δεις ποιος είναι ο α', β', γ' δ μπλα μπλα μπλα ζωγράφος, ηθοποιός, πεζογράφος. τραγουδιστής και δεν ξέρω γω τι άλλο...Κάπου δεν έδεσε σε μένα το γλυκό. Δεν μου κανε κλικ ούτε η αρχή, ούτε η συνέχεια. Κάπου τα έκανα θαλάσσωσα και γω, αλλα πάλι. Με κούρασε.
Θυμάμαι ότι τυχαία διαβαζα πριν κανα 2μηνο reviews του κουτσο στο goodreads και βλέπω μια σχολιάστρια να παραθέτει το εξής "το ονειρευεσθαι μας εχει δοθει για να εξασκουμε δωρεαν την κλιση μας προς την τρελα.την ιδια στιγμη, υποπτευομαστε οτι καθε τρελα ειναι ενα παγιωμενο ονειρο." Αυτή η φράση ήταν αρκετή απο μόνη της να με κάνει να αγοράσω το βιβλίο και με την ευκαιρία της συνανάγνωσης εδώ το άρχισα. Αλλά δεν... Ίσως αν το διάβαζα σε ένα παρελθοντικό ή μελλοντικό χρόνο να μου μιλούσε, να μου 'λεγε άλλα. Ίσως δεν είχα τη ψυχολογία-όρεξη για μια τέτοια ανάγνωση αυτή την εποχή, δεν ξέρω. Λέω να το ξαναπιάσω στο μακρινό μέλλον. Καλή συνέχεια στη παρέα. :)
 
Συναναγνώστες εμένα να με συγχωρέσετε, αλλά το παρατάω Ίσως δεν είχα τη ψυχολογία-όρεξη για μια τέτοια ανάγνωση αυτή την εποχή, δεν ξέρω. Λέω να το ξαναπιάσω στο μακρινό μέλλον. Καλή συνέχεια στη παρέα. :)
Κρίμα Εγώ το τελείωσα και μου άρεσε πολύ! Να πω την αλήθεια σε πολλά σημεία που θεωρούσα ότι δεν έχει σημασία για τη ροή της ιστορίας δεν γυρνούσα ξανά πίσω να δω τπτ
Σου εύχομαι να σου δοθεί η ευκαιρία να το ξαναπιάσεις στο μέλλον Ίσως δεν ήταν ώρα του ακόμη

Πάντως μάλλον οι περισσότεροι τα παράτησαν, εγώ τελείωσα πιο γρήγορα ίσως δεν έπρεπε να το κάνουμε καλοκαίρι
 
Κι εγώ το τελείωσα και μου άρεσε αρκετά, αν και μπορώ να καταλάβω τον λόγο για τον οποίο σε κάποιον μπορεί να μην άρεσε. Βασικά είναι από τα βιβλία που υπάρχει μια απλή και ευνόητη ιστορία, η οποία όμως είναι δοσμένη με περίπλοκο τρόπο. Επιπλέον έχει δίκιο ο/η Αααψού για το ότι αφενός οι σημειώσεις στο τέλος του βιβλίου επέτειναν την πολυπλοκότητα του (πιστεύω ότι αν οι σημειώσεις ήταν στο κάτω μέρος της σελίδας θα βοηθούσαν πολύ περισσότερο την ανάγνωση από το να είναι κάπου στο τέλος και επιπλέον να υπάρχουν επεξηγηματικές σημειώσεις για τις σημειώσεις) αφετέρου ότι για να εκτιμήσεις ένα βιβλίο, κάθε βιβλίο πρέπει να είσαι στην κατάλληλη ψυχολογική διάθεση. Ακόμα καλό είναι πριν διαβάσουμε ένα βιβλίο, να έχουμε πάρει κάποιες πληροφορίες σχετικά με αυτό (το ρεύμα/στιλ όπου ανήκει, τα θέματα με τα οποία καταπιάνεται, την εποχή που γράφτηκε, η βαθμολογία ή η κριτική που γράφει ένα ψώνιο στο goodreads δεν έχει την παραμικρή σημασία) ώστε να μειώσουμε τις πιθανότητες να απογοητευτούμε.
 
Κόρτο συμφωνώ απόλυτα! Εγώ προσωπικά έχω επιλέξει κάποιους φίλους είτε στο FB είτε στο Goodreads που "ταιριάζουν'' τα γούστα μας ας πούμε και εμπιστεύομαι λίγο περισσότερο τις κριτικές τους Αλλά και πάλι αυτό δεν λέει τίποτα Πάντως νομίζω ότι το project ναυάγησε γιατί το βιβλίο δεν έχει κάποια συγκεκριμένη ροή στην ιστορία του οπότε δεν ξέρεις και πως ακριβώς να το σχολιάσεις Δημιουργεί φοβερά συναισθήματα αλλά και θίγει τόσο μεγάλα θέματα (ζωή , θάνατος, έρωτας , ρουτίνα και άπειρα άλλα )που νομίζω μπλόκαρα ως προς από που να αρχίσω να σχολιάζω και τι να πρωτοπω με ποιον τρόπο.... μπλέξιμο Να είμαι ειλικρινής δεν ξέρω και αν μπορεί να σχολιαστεί επαρκώς σε κάποιο blog Ίσως ανά θέμα? Αλλά και πάλι που να αρχίσεις και που να τελειώσεις. Πάντως έχω υπογραμμίσει πάρα πολλά αποσπάσματα και αλήθεια είναι ανέτρεξα πάλι σε αυτά γιατί μου έκαναν τόσο μα τόσο εντύπωση :αγαπώ:
 
Μέρη Β' ως Δ'

Αγαπητοί συναναγνώστες είμαι ακόμα εδώ, απλά δεν κατάφερα να κρατήσω τον ρυθμό που αποφασίστηκε. Τη στιγμή που γράφω, είμαι στο κεφάλαιο 32 (κάπου στα μέσα της εβδομάδας Δ’).

Θα γράψω ό,τι θυμάμαι ίσως με λανθασμένες εντυπώσεις και χωρίς να ξαναδιαβάσω το κείμενο για να θυμηθώ. Μια και είναι συνανάγνωση, αν θέλετε, μπορείτε να διορθώσετε αν θυμάμαι λάθος ή να προσθέσετε τη δική σας εκδοχή. Συμφωνώ γενικά ότι αν κάποιος προσπαθήσει να γράψει όλα όσα θίγονται, είναι δύσκολο, μια και η αναζήτηση των ηρώων και του συγγραφέα είναι γενική και καταπιάνεται με διάφορες απόψεις και σμφισβητήσεις.

Την προηγούμενη φορά που έγραψα, έχει ήδη ξεκινήσει εκτενής περιγραφή μίας, φαντάζομαι, συνηθισμένης συνάντησης του κλαμπ (κεφάλαιο 12). Η περιγραφή αυτή που εκτείνεται σε αρκετά κεφάλαια (συν τα όποια εμβόλιμα), μας δίνει λεπτομέρειες για τους διάφορους χαρακτήρες και τις σχέσεις μεταξύ τους. Η εξιστόρηση είναι σε αυτό το σημείο πιο βατή και οι διάλογοι επιβεβαιώνουν που ίσως το πηγαίνει ο συγγραφέας. Γϊνεται πιο ξεκάθαρο ότι έχουμε να κάνουμε με μια ομάδα ανήσυχων νέων, που αναζητούν διαφορετικές και διάφορες οπτικές, εν μέρει βγαλμένες μέσα από την πρωτοποριακή σκέψη και τέχνη της εποχής (γενικά μετά τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο).
(Μέχρι και εδώ που έχω φτάσει στο κεφ.32 -- είναι εκεί που διαβάζουμε γράμμα της Μάγας προς το μωρό της), η Μάγα συνεχίζει να είναι το λιγότερο μυημένο μέλος που εδώ χρησιμεύει ίσως σαν αντίθεση στην διαλεκτική του κλάμπ, αντιπροσωπεύοντας περισσότερο το συναίσθημα, την ζωή, την κίνηση και λιγότερο την (πολλή) σκέψη. Παρολαυτά και η Μάγα ενσαρκώνει την εποχή της με το δικό της τρόπο, μια και εκτιμά και εμπνέεται από τις αναζητήσεις του Οράσιο, και αναρωτιέται αν αυτά που νοιώθει και αυτά που της προσφέρονται μέσα από τον κοινωνικό της κύκλο κάπου συναντιούνται.

Στην δεύτερη εκτενή συνάντηση του κλαμπ (στο δωμάτιο της Μάγας), οι φιλοσοφικοί διάλογοι συνεχίζονται με αναφορές στην ανατολική σκέψη και τη φαινομενολογία. Αυτό που με μπέρδεψε με τα τεκταινόμενα στο δωμάτιο είναι πότε και πως κάποιοι χαρακτήρες (πχ Οράσιος) γνώριζαν (?) για το δραματικό γεγονός αρκετά πριν από τους υπόλοιπους, και φαίνεται σαν να έχουν αποδεχτεί την μοίρα των γεγονότων, χωρίς έντονη αίσθηση του επείγοντος. Αν η εντύπωσή μου είναι σωστή τότε ίσως ο συγγραφέας τονίζει τις μεταφυσικές ανησυχίες του κλαμπ και την μη γραμμική φύση των πραγμάτων, μέσω του συγκεκριμένου τρόπου που αφήνει να εκτυλιχθεί η σκηνή – πολλή φιλοσοφία και αναπάντεχη ψυχραιμία / μερική απάθεια αυτών που ήδη γνώριζαν. (Κεφάλαιο 28)

Αφού η Μάγα εξαφανίζεται μετά το δυσάρεστο γεγονός και παράλληλα ο Μορέλι βρίσκεται στο κρεβάτι του πόνου, φαίνεται σαν το γραμμικό μέρος της πλοκής να έχει πάρει την τελική του πορεία, ίσως χωρίς πολλά συμπεράσματα. Αυτό που διακατέχει την ιστορία είναι ότι δεν χρειάζεται να υπάρχει συγκεκριμένο συμπέρασμα, μια και ποτέ κανείς δεν μπορεί να είναι ''σίγουρος'', παίρνοντας για παράδειγμα την ανάμιξη πραγματικότητας και ονείρων που περιγράφει ο Οράσιο ή την ίδια την τεχνική γραφής του βιβλίου.

ΥΓ1. 'Ωσπου τελικά να βρεθώ ονλάιν και να ποστάρω το σχόλιο, διάβασα ως το Κεφαλαίο 34, όπου νόμισα ότι το PDF χάλασε! Επειδή διαβάζω στο σμάρτφον (δυστυχώς), οι παράλληλες γραμμές μπερδεύονται τελείως και ήταν αδύνατον να καταλάβω αν ο Κόρτασαρ το έριξε εντελώς στην απόλυτη αποδόμηση ή αν με βάρεσε η ζέστη ή αν χάλασε το τηλέφωνο. Τελικά όσοι έχετε φτάσει ως στο 34 ξέρετε τι συμβαίνει.

ΥΓ2. Να πω την αλήθεια, μέρος της καθυστέρησης ήταν ότι ήξερα ότι οι πιο ενεργοί αναγνώστες τελειώσατε το βιβλίο ήδη από τα τέλη Ιουλίου. Δεν παραπονιέμαι, αλλά με επηρρέασε εν μέρει, οπότε το παραθέτω στα πρακτικά του εγχειρήματος!
 
Δεν έχουμε άλλο νήμα (νομίζω) για το βιβλίο, οπότε...

Το κεφάλαιο 79 είναι ένας αυτο- χαρακτηρισμός του βιβλίου. Οπότε πολύ εύστοχα θα μπορούσε να αρχίζει με αυτό το βιβλίο, θα έκλαιγες ήδη από νωρίς τα λεφτά που του έδωσες.
Και σύμφωνα με την συγκατάθεση του συγγραφέα θα είχες "πιάσει μπερι μπερι". (σελ.492)

ΣΙΓΑ ΚΑΛΕ, έχει να πει το Αντίβαρο. Εδώ πιάνεις κόβιντ και χωρίς την συγκατάθεση κανενός. Στο μπερι μπερι θα κολλούσαμε;
Στην πυρά, στην πυρά με τις ξενερωτες, που θα έλεγε και η θεία Αννούλα.

Συνεχίζουμε μέχρι τελικής πτώσης, διότι είμαστε παλικάρια. Και τα παλικάρια δεν μασάνε (ωρε).

(Περιμένω την μέρα που θα σβήσω το τελευταίο κεφάλαιο σαν αιχμάλωτος που περιμένει την αποφυλάκιση του- ίσως αυτό να ήθελε να πει και ο ποιητής)
 
(Το Αντίβαρο ποτέ δεν πεθαίνει, δεν το σκιάζει φοβερά καμιά, μόνο λίγο καιρό ξαποσταινει και ξανά προς τη δόξα τραβά.)

Κεφάλαιο 145
"Και δε θα δίσταζα, μα την πίστη μου, να προσθέσω μιαν ομολογία, λαχταρώ τόσο να γλιτώσω από την Τέχνη σας, κύριοι, η οποία μου είναι ανυπόφορη, από εσάς τους ίδιους γιατί δεν μπορώ να υποφέρω πια ούτε εσάς με τις αντιλήψεις, τις στάσεις κι όλο τον καλλιτεχνικό μικρόκοσμο σας."


Αποκομμένο από το υπόλοιπο βιβλίο, αυτές οι αραδες θα αποτελούσαν και δικές μου σκέψεις. Όπου τώρα ένα Αντίβαρο να ψάχνει τη χαμένη απλότητα του κόσμου... γιατί όλα ξαφνικά γύρω μας έγιναν περίπλοκα. Μαζί σου, κύριε Κορτάσαρ.

Αλλά δεν μπορούσα να παραβλέψω ότι αυτά τα μαύρα τυπωμένα λόγια είναι μέρος ενός όλου. Και έβαλα έναν αστερίσκο στα περιεχόμενα δίπλα στον αριθμό 145 και τις λέξεις funny games.

Βλέπετε μού σκάσε σαν ποπ κορν η ταινία του Χάνεκε, στο μυαλό. Όπου η ταινία ήταν (σαν) γροθιά στον κατεψυγμένο αμερικάνικο κινηματογράφο, διότι τον γαργαλουσαν τα happy endings;

Οκ...οκ...οκ
 
Top