"Υπερτιμημένος ο Λαβκραφτ;"
Αυτή είναι η εναρκτήρια ερώτηση και επομένως η πρώτη σκέψη από την οποία εκκινεί αυτή η συζήτηση και επί της οποίας οφείλουμε να σκεφτούμε με την σειρά μας σε αυτό το σημείο έτσι, ώστε να εντοπίσουμε τον κατευθυντήριο άξονα στον οποίον οφείλουν να περιοριστούν οι σκέψεις μας.
Για να απαντήσω στην ερώτηση αυτή πρώτα απ' όλα πρέπει να την ακούσω. Αυτό σημαίνει πώς πρέπει να ακούσω τι λέγεται και όχι απλώς να αφήσω την ερώτηση να με προσπεράσει. Αν η ερώτηση με προσπεράσει τότε το βέβαιο είναι πώς παράλληλα θα με προσπεράσει και η απάντηση, εκτός αν εμπιστευτούμε την τύχη. Διότι πώς αλλιώς, παρά τυχαία, μπορώ να απαντήσω σε μία ερώτηση που δεν έχω προλάβει να δεχτώ και να λάβω;
Τι ακριβώς ρωτάται λοιπόν;
Ρωτάμε: Υπερτιμημένος ο Λάβκραφτ;
ή αλλιώς: Είναι υπερτιμημένος ο Λάβκραφτ;
Το υποκείμενο και επομένως η ουσία της ερώτησης είναι ο Λάβκραφτ. Όμως αυτό σημαίνει πώς ρωτάμε για το αν ο Λάβκραφτ ο ίδιος είναι κάτι. Δηλαδή, ρωτάμε για το αν το "υπερτιμημένος" αποτελεί κατηγόρημα-ιδιότητα του Λάβκραφτ. Τι είδους ιδιότητα είναι αυτή όμως; Σε ποιό γένος εντοπίζεται; Σίγουρα δεν μπορεί να ανήκει στο γένος κάποιας ποσότητας π.χ. του ύψους ή του βάρους.
Οφείλουμε να ερμηνεύσουμε την έννοια της λέξης "υπερτιμημένος" αν θέλουμε να κατανοήσουμε την ερώτηση. Η λέξη είναι σύνθεση δύο εννοιών: του "υπέρ" και του "τιμημένος". Το υπέρ έχει την έννοια του "πάνω" ή του "παραπάνω". Δηλαδή δηλώνει το άνω του μετρίου - του κανονικού. Ένεχει κατά αυτόν τον τρόπο, το υπέρ, την ύπαρξη ενός μέτρου βάσει του οποίου το υπέρ αποκτά νόημα. Ήδη λοιπόν αντιμετωπίζουμε ένα σημαντικό ζήτημα που τίθεται ταυτόχρονα με το πρωταρχικό ερώτημα, σχετικά με τον ορισμό του μετρου σύγκρισης που καθορίζει το υπέρ-τιμημένο.
Το μέτρο σύγκρισης είναι, όπως δηλώνει η επίμαχη έννοια, τα τιμημένα. Ως προς τα τιμημένα, εντοπίζεται το "παραπάνω-τιμημένο".
Ακόμα, ωστόσο, φαίνεται ασαφές και κρυμμένο το μέτρο σύγκρισης βάσει του οποίου λέγεται το υπέρ.
Ποιά είναι τα τιμημένα; Που εντοπίζεται η τιμή τους;
Προχωράμε, έτσι, στην σημασία της λέξης "τιμημένο". Αποτελεί μετοχή της λέξης τιμή. Η τιμή όταν αποδίδεται ως χαρακτηριστικό σε κάποιο πράγμα, δηλαδή στο τιμημένο, έχει την σημασία της αξίας, του αξιώματος. Λέμε πώς κάποιος έχει τιμή (τιμά τον εαυτό του, δηλαδή δίνει αξία στον εαυτό του) ή πώς η τιμή κάποιου πράγματος είναι μεγάλη. Σε αυτές τις περιπτώσεις θα μπορούσαμε να εννοήσουμε το ίδιο αν αντί της τιμής βάζαμε την λέξη αξία. Άρα ο τιμημένος ερμηνεύεται εδώ με ασφάλεια ως αυτός που μετέχει της αξίας.
Υπερτιμημένος είναι κατά αυτόν τον συλλογισμό αυτός που μετέχει της αξίας περισσότερο ή παραπάνω από τους άλλους που μετέχουν της αξίας.
Εδώ βεβαίως φαίνεται πώς η έννοια της αξίας χρειάζεται εκ νέου ερμηνεία, όμως ακόμα και ως έχει αναγνωρίζουμε ήδη πώς η πρωταρχική ερώτηση εμπεριέχει μία αποδοχή της ύπαρξης αυτών που μετέχουν της αξίας, δηλαδή των τιμημένων, έτσι ώστε να έχει νόημα ο χαρακτηρισμός υπερτιμημένος.
Ποιοί είναι αυτοί οι τιμημένοι, ρωτάμε ξανά; Ποιά είναι η τιμή τους;
Υπό το πρίσμα των προηγουμένων ρωτάμε πλέον:
Ποίοι είναι αυτοί που μετέχουν της αξίας;
Σε ποιά αξία μετέχουν;
Αυτά τα ερωτήματα φανερώνεται κατά τα προηγούμενα πώς ενώ προϋποτίθενται της πρωταρχικής ερώτησης, δεν έχουν απαντηθεί, ουτέ καν έχουν τεθεί.
Η ερώτηση για το αν είναι ο Λάβκραφτ υπερτιμημένος, ενέχει ήδη μέσα της κάποιου είδους οριοθέτηση των άξιων και των τιμημένων του γένους του Λάβκραφτ (συγγραφείς;, ποιητές;, δημιουργοί;) και επομένως της ίδιας της αξίας-τιμής τους. Αυτή βεβαίως η οριοθέτηση παραμένει άγνωστη και παντελώς κεκαλυμμένη.
Με βάση τα προηγούμενα, αναγνωρίζουμε πώς το ερώτημα, "Υπερτιμημένος ο Λάβκραφτ;" ρωτάει για την ορθότητα της κατάταξης του Λάβκραφτ στο γένος που σε αυτήν την περίπτωση είναι οι υπερτιμημένοι. Όμως, δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση αυτονόητο πράγμα, η γνώση των τιμημένων ως προς τους οποίους κρίνεται ο Λάβκραφτ υπερτιμημένος.
Η αξία του Λάβκραφτ αν υπάρχει πρέπει πρώτα να ορισθεί για να προκύψει οποιαδήποτε απάντηση στο πρώτο ερώτημα. Και αυτό διότι αν δεν γνωρίζουμε ποιά αξία καθοδηγεί την κρίση μας, πώς μπορούμε να συγκρίνουμε το πώς στέκεται ο Λάβκραφτ σε αυτή, με το πώς στέκονται οι άλλοι;
Ακολουθώντας αυτόν τον συλλογισμό, που σίγουρα είναι κουραστικός, καταλήγω στο ότι η ερώτηση που πρέπει πρωτίστως να τεθεί, για να βρεί το νόημα της η ερώτηση, "Υπερτιμημένος ο Λάβκραφτ;", είναι η εξής: "Ποιά είναι η αξία του Λάβκραφτ;".
Υ.Γ.: Αν κάποιος ενδιαφέρεται για μία τέτοια επανατοποθέτηση του αρχικού ερωτήματος, ας απαντήσει σε αυτό το σχόλιο. Βεβαίως, αντιλαμβάνομαι πώς ακόμα, καθόλου δεν έχω προσεγγίσει τον Λάβκραφτ, αλλά έκρινα σκόπιμο αρχικά να θέσω ένα διαφορετικό, αλλά, κατά την γνώμη μου, πιο ουσιαστικό ερώτημα, με σκοπό να γίνει η βάση μιάς περισσότερο στοχευμένης συζήτησης.